,

Vliegtuigen boven Gouda (3); minder overlast lijkt mogelijk


Elke zomer wanneer de hinder van het vliegverkeer
boven Gouda weer tot een maximum komt, ook vanwege het mooie weer, verbaas ik
me dat we als Gouda nog zo weinig bezig zijn met dit thema. Sinds mijn blog van
vorig jaar ben ik verder gegaan met het uitdiepen van dit onderwerp en stuitte zo
op interessante informatie. Is de overlast toch op te lossen ondanks dat het
vliegverkeer alsmaar toeneemt?
Transavia vliegt vaak boven Gouda langs
De
oplossing; hoger vliegen

Op mijn laatste weblog
kreeg ik  interessante informatie binnen.
Nu blijkt dat vliegtuigen tegenwoordig anders stijgen en landen, waardoor meer
vervuiling optreed en ook meer geluidsoverlast. Tevens is het minder veilig.
Het
vliegverkeer boven Gouda is niet of nauwelijks toegenomen. Wat veranderd is
zijn de “trajectories”, de in verticale zin gebruikte aan- en
wegvliegroutes. Rotterdam laat vliegtuigen tegenwoordig landen via
“LAA’s”, (low-altitude-approaches), tenminste als ze over Gouda
komen. Ook het finale opstijgen is, van de vlieghaven weg, richting Gouda
verschoven. LAA’s hebben 1 voordeel en 3 nadelen.

Voordeel is dat oudere machines,
zonder digitale drukaanpassing in de cabines,  over een veel langere afstand kunnen dalen
zonder dat er drukproblemen ontstaan. Nadelen zijn
een kwadratisch (met de hoogte) grotere
geluidshinder, een grotere neerslag aan “ultrafijnstof” oftewel
“SBK” (semi-burnt kero), dit bevat naphtenen en vertakte benzenen die
bij onvolledige verbranding ontstaan, en die nu ineens op een drukbevolkt
woongebied neerkomen en in de derde plaats een verlies aan
uitwijkmogelijkheden bij motoruitval.

De vraag
is wat de reden is dat de luchthaven dit doet en een

ommezwaai maakt m.b.t. vluchttrajecten. Een en ander lijkt totaal
overbodig, daar de hogere, veiligere, luchtlagen boven Gouda nu volledig
onbenut blijven.

We hebben hier te maken met
waardevolle informatie waarmee straks het nieuwe college in de provincie aan de
slag kan. Het zou mooi zijn als het Goudse verzoek leidt tot minder uitstoot
van fijnstof en minder geluidsoverlast.
Hoger aanvliegen wordt al vaker toegepast

Vliegtuigoverlast in de provincie

Op een
regionale bijeenkomst van de provinciale fracties van de ChristenUnie en de SGP
fractie heb ik namens de ChristenUnie ook aandacht gevraagd voor
vliegtuigoverlast. Ik heb beloofd e.e.a. verder op te pakken en heb binnenkort
met een aantal fracties uit buurgemeenten overleg hierover. Tevens heb ik deze
informatie doorgegeven aan de Tweede Kamer fractie van de ChristenUnie.

Wat vindt u?

Afbeeldingsresultaat voor rotterdam airport logoVooralsnog
lijkt het me interessant dat we als gemeente Gouda (liefst gezamenlijk met
andere gemeenten) op basis van deze gegevens een brief sturen aan Rotterdam The
Hague airport.
Want het probleem van vliegtuigoverlast zal niet kleiner worden,
eerder groter door alle uitbreidingsplannen. Misschien moet dus naast
bovenstaande ook nog maar is gekeken hoe de overlast van vliegverkeer beter
verspreid kan worden over Nederland en niet Rotterdam The Hague Airport maar
bijvoorbeeld Lelystad Airport verder laten groeien als vliegveld. Door een
shuttle verbinding met Schiphol biedt deze locatie wellicht ook wel meer
potentie. 
Of biedt de hoge
snelheidstrein zoals ik in een eerdere blog
schreef voor de toekomst niet een beter alternatief?
Wat vindt u?
close

Fractienieuws CUGouda

Meld je aan om op de hoogte te blijven van het Fractie nieuws.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

5 antwoorden
  1. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Is dit nu echt iets waar we druk mee moeten zijn? Als ik eerlijk ben heb ik weinig last van vliegtuigen boven Gouda. Vaker heb ik last van de (politie)helikopters, maar die snap ik dan ook wel weer.

    Beantwoorden
  2. Gert
    Gert zegt:

    Ik zit precies op de aanvliegroute dus wij hebben en er schijnt een baken voor de vliegroute recht boven ons huis te zitten dus wij ervaren dit al jaren als grote ergernis. Met name laat in de avond is dit zeer ergerlijk. Zowel naar Rotterdam als naar Schiphol. Een aantal jaar heb ik dit bij de milieudienst gemeld maar ik merk weinig of geen verschil.
    Daarom een dringend advies aan de fractie om hier naar de desbetreffende instanties over te klagen.
    Ik heb wel aangegeven of de bemanning aan het dakpannen tellen waren maar dit werd niet erg gewaardeerd.
    Bij Schiphol heeft het klagen ook resultaat opgeleverd, dat woningen werden geïsoleerd. Tevens blijkt dat alle bewolking ook grotendeels door de waterdampen in de lucht een behoorlijk negatief effect heeft.

    Beantwoorden
  3. Anoniem
    Anoniem zegt:

    nu het zomer word en de ramen weer o staan en het vliegverkeer vanwege vakanties weer toe neemt zijn wij de laatste weken bezig met vliegtuigje tellen , volgens mij heeft schiphol zijn aan vlieg route gewijzigd want de laatste weken is het flink raak, zoals vanochtend 2e paasdag een rust uitslaap dag maar daar kwam niets van vanaf 4 uur wakker echt iedere minuut vloog er een over ons dak ,die ene was nog niet voorbij of de volgende hoorde je al . dit ervaar ik toch als stevige overlast. mijn hele gezin was vroeg op vanwege de vliegtuigen. het is weer raak de laatste tijd het is inderdaad een plaag aan het worden

    Beantwoorden
  4. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Ik woon in Achterwillens en had dezelfde ervaring tijdens de paasdagen. Uitslapen was er niet bij. Om 7.00u begon de herrie en duurde tot ca. 10.00u. Er werd parallel geland op de zuidelijke banen. Dit betekent dat er dan zo'n 80 vliegtuigen per uur overkomen op ongeveer 1000 m hoogte. Dat parallel landen is nodig vanwege het grote aanbod aan inkomend vliegverkeer. Voor ons is deze overlast onacceptabel. Door in Gouda te wonen kiezen we toch niet voor vliegtuigherrie? Daarom heb ik een klacht ingediend op http://www.bezoekbas.nl. Iedereen aan te raden.
    … Wanneer we met z'n allen Schiphol verder laten groeien is meer van deze overlast te verwachten. Waarom zou dat eigenlijk moeten? Een groot deel van de vluchten zijn korte afstand waar ook goede alternatieven voor zijn en daarnaast is een groot deel van de passagiers overstappers. Ik zou zeggen: kijk pragmatisch naar schiphol, naar nut, noodzaak, duurzaamheid en kies voor kwaliteit boven kwantiteit.

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie