, , ,

Vergunningenplafond: stap naar autoluwe Binnenstad


Op 1 maart 2024 is het nieuwe parkeerbeleid voor de Binnenstad ingegaan. Tot die datum konden bewoners van de Binnenstad een vergunning aanvragen voor parkeren op straat of op een parkeerterrein. Daarna gaat een vergunningenplafond gelden voor nieuwe aanvragen. Het doel daarvan is zorgen dat er niet veel meer vergunningen worden afgegeven dan er parkeerplaatsen zijn. Wat is er nu veranderd?

De cijfers
Tot 1 maart hadden 1372 mensen een vergunning voor straatparkeren. Voor de periode vanaf 1 maart zijn er 1295 aanvragen gedaan. Het aantal parkeerplaatsen in de Binnenstad is gelijk gebleven op 1092, maar er zijn 80 auto’s minder die hiervan gebruik kunnen maken. Dat betekent minder rondjes rijden op zoek naar een parkeerplek. Daarnaast hebben 141 mensen een vergunning aangevraagd voor de parkeerterreinen Klein Amerika, Schouwburgplein en Vossenburchkade. Voor de Stationsgarage was er maar 1 aanvraag.

Hoogte vergunningenplafond: 1295
In het parkeerbeleid was een plafond opgenomen voor de Binnenstad van 1200 vergunningen. De ChristenUnie en PvdA vonden dat niet realistisch. Want wie een nieuwe aanvraag indient, moet dan op een wachtlijst, tot het aantal verleende vergunningen is gezakt (doordat vergunningen worden ingeleverd of niet verlengd). We willen niet dat deze mensen hun auto dan in de omliggende wijken gaan parkeren, waar nog geen vergunning nodig is. Daarom dienden we een motie in, dat het plafond moest worden vastgesteld op het werkelijke aantal aanvragen. De motie is aangenomen en het plafond is dus 1295 geworden.

Autoluwe binnenstad
Het einddoel is een autoluwe binnenstad, met meer groen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. We verwachten dat volgend jaar meer mensen kiezen voor een vergunning op een terrein, omdat een straatvergunning nog duurder wordt. Daarnaast willen we mensen motiveren om OV en deelauto’s te gebruiken. We wachten ook nog steeds op een onderzoek naar extra parkeerruimte buiten de singels, zodat minder parkeerplaatsen in de Binnenstad nodig zijn.

Conclusie
We zijn blij dat er minder auto’s op straat zullen staan in de Binnenstad. Tegelijk zijn we blij dat het vergunningenplafond op 1295 is vastgesteld. Zo ontstaat in de omliggende wijken geen extra overlast door parkeerders die op de wachtlijst staan voor een vergunning. We zien dit als eerste stappen naar een autoluwe, groene Binnenstad, met een fijn leefklimaat voor iedereen.

Fractienieuws CUGouda

Meld je aan om op de hoogte te blijven van het Fractie nieuws.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie