Wat écht telt voor Appel & Ei is dat duurzaamheid letterlijk en figuurlijk bereikbaar moet zijn. Deze visie komt naar voren in de kwaliteit van de tweedehands kleding die er wordt aangeboden en in het feit dat Appel & Ei alleen fysieke winkels heeft. Mensen die voor de eerste keer een voet over de drempel zetten zijn altijd positief verrast over dat ze in een tweedehandswinkel zijn beland.

De motivatie achter Appel & Ei is om een oplossing te beiden voor het probleem van fast fashion waar steeds meer mensen zich bewust van worden. De oplossing van Appel & Ei heeft meerdere kanten: naast het bieden van een alternatief op fast fashion, bieden ze mensen de kans om hun miskopen en kleding die ze nauwelijks dragen een tweede kans te geven. De kleding en schoenen die niet verkocht worden, worden gedoneerd aan goede doelen zoals de lokale kleding bank.

“Tweedehands is fantastisch. Uniek én goed voor het milieu. Als je ziet hoe kleding gemaakt wordt is dat een hele belasting voor het milieu. En waarom zou je steeds nieuwe kleding kopen als tweedehands net zo goed is?”, aldus de eigenaresse van Appel & Ei Gouda Cerena. De winkel hangt vol met tweedehands schatten die niet van nieuw te onderscheiden zijn. Dat is precies de kracht van Appel & Ei en hoe zij bijdragen aan een duurzame wereld.