Is het Ecopark klaar? Geleerde lessen.
Schriftelijke vragen ChristenUnie en SGP
Op 6 januari 2025 stelden wij, samen met de SGP, diverse vragen over de afronding van het Ecopark. Wij ontvingen op 12 februari 2025 de antwoorden op onze vragen.
Op 29 januari 2025, is door het college van burgemeester en wethouders ook een memo aan de gemeenteraad aangeboden, waarin de gemeenteraad geïnformeerd is over de voortgang van het Ecopark.
Is het Ecopark klaar?
De gecontracteerde werkzaamheden zijn nagenoeg gereed. De aannemer claimt nog wel een fors bedrag wegens prijsstijgingen. Gemeente Gouda heeft de claim niet gehonoreerd, mogelijk start de aannemer hier een arbitrage of rechtszaak voor.
Bedrijfsunits niet bruikbaar door schade, beperkt licht en hoog geluidsniveau
Eén van de doelen van het Ecopark is de vestiging van bedrijven die een link hebben met duurzaamheid of hergebruik van grondstoffen die worden ingezameld.
In september 2023 gaf de toenmalige wethouder aan dat naast het fietsendepot van Stadstoezicht nog geen concreet zicht was op huurders voor de bedrijfsruimten. Er was toen wel interesse getoond door diverse partijen. ‘Afgelopen jaren is met een tiental partijen gesproken die interesse hebben getoond in vestiging op het Ecopark, maar er waren geen intentieovereenkomsten afgesloten. De verwachting is echter positief, dat zodra het Ecopark gereed is er voldoende belangstelling is.’ Geïnteresseerde partijen gaven aan duidelijkheid nodig te hebben over de oplevering, huurprijs, openingstijden, beschikbare ruimte, mogelijkheden en de voorwaarden die op deze locatie (gaan) gelden.
In het voortgangsmemo van begin 12 november 2024 is aangegeven dat er weliswaar veel ruimte onder het dek beschikbaar is, maar dat er ook sprake is van veel geluid en beperkte lichtinval. Er zijn vraagtekens gerezen of bedrijven en start-ups daadwerkelijk in deze plek geïnteresseerd zijn tegen kostprijs dekkende huurtarieven.
Gebleken is ook dat de afstand tussen het dek en de container erg groot is waardoor bij het inwerpen, afval naast de container kan vallen. Er wordt over een oplossing nagedacht om de containers hoger te plaatsen Door het hoger plaatsen van containers wordt de valhoogte beperkt en wordt de opening tussen containers en het dek gedicht. Dit verhogen vermindert de lichtinval onder het dek nog meer.
Wij vragen ons af of het gebrek aan licht, de aanwezigheid van veel geluid, de opening tussen containers en dek en het ontbreken van een weegbrug, terwijl het dek beperkt belastbaar is, niet in de ontwerpfase voorzien had kunnen worden. Het college geeft aan dat het geluidsniveau fors hoger is en meer impact heeft dan vooraf ingeschat. ‘In de ontwerpfase is uitgegaan van kunstmatige verlichting onder het bordes. Na de ingebruikname blijkt de impact van het geluid, in combinatie met beperkt natuurlijk licht, een mogelijk probleem bij het huisvesten van bedrijvigheid onder het bordes. Tijdens het ontwerpproces is, alhoewel er voldoende lampen hangen, niet voldoende stilgestaan wat de impact van het geluid en de uitstraling is. Het ontwerp is destijds in samenwerking met de gemeente opgesteld. Het college vermoedt dat dit niet verhaald kan worden op het adviesbureau. Wel volgt nog een evaluatie met het bureau over het ontwerp- en adviestraject.’
Het college geeft aan dat op dit moment de onder ruimte, door de ontstane schade en de daarvoor genomen veiligheidsmaatregelen (veelvoud aan ondersteuningen), niet bruikbaar is. ‘Er is geen zicht op de plaatsing van de bedrijvenunits en Cyclus heeft aangegeven dat zij op dit moment niet met partijen in gesprek kunnen gaan.’
Demontagebedrijf Goudse Poort
Cyclus richt een demontagebedrijf op voor het grof huishoudelijk restafval. Het college heeft hiervoor een locatie te huur aangeboden, te weten Zwolleweg 2 op het bedrijventerrein de Goudse Poort. Wij begrijpen dat deze locatie voordelen kent, door de kringloopwinkels in de directe omgeving. Echter, dit bedrijf paste perfect bij het doel van het Ecopark om bedrijven, die een link hebben met duurzaamheid of hergebruik van grondstoffen die worden ingezameld, te vestigen.
Eerste vrachtwagenincident augustus 2024
Het betondek blijkt op de plekken waar de vrachtwagen heeft gereden te zijn (over)belast hetgeen ook blijkt uit de diepe scheurvorming die in de boorkernen zichtbaar is. Er zijn verschillende mogelijkheden om het dek te stabiliseren. De staalconstructie is nog in orde. Het advies is om de betonvloer van het dek volledig te vervangen. Voor de oprit geldt dat deze compleet vervangen dient te worden en de staalconstructie onder de oprit moet deels vervangen worden door schades/vervormingen. De verzekeraar van de transporteur heeft de aansprakelijkheid nog niet formeel erkent.
Tweede vrachtwagenincident
Er is schade ontstaan door een (te hoge) vrachtwagen die de beplating van de luifel heeft geraakt. Dit wordt binnenkort hersteld en verhaald op de verzekering van de betreffende vervoerder.
Geleerde lessen
Implementatie aanbevelingen naar aanleiding van onderzoek Groene Hart Rekenkamer
De Groene Hart Rekenkamer heeft naar aanleiding van hun onderzoek naar het project Ecopark aanbevelingen gedaan. Op 22 januari 2025 ging een commissie van de gemeenteraad in gesprek met het college. De raad werd bijgepraat over de stand van zaken van aanbevelingen en ingezette verbetertrajecten. De voltallige directie van gemeente Gouda was op deze avond aanwezig. De gemeentesecretaris gaf de presentatie over het sturen op projecten.
Regeling Risicovolle Projecten Gouda
Er is een regeling risicovolle projecten in de maak. Een dergelijke regeling helpt om grip te krijgen op grote, complexe projecten. Om projecten als risicovol te kwalificeren worden criteria opgesteld, te denken valt aan complexiteit, financiële omvang, innovatieve technieken, contractvorm looptijd etc. Een belangrijk onderdeel van de regeling is de informatievoorziening richting de raad. De regeling bepaalt de frequentie, vorm en inhoud van rapportages. Het college zal periodiek gaan rapporteren over de voortgang en ontwikkelingen bij risicovolle projecten.
Verbetertrajecten
Er zijn binnen de gemeente Gouda een aantal verbetertrajecten ingezet ten aanzien van risicomanagement, financiële beheersing en projectmanagement. De tijdlijn voor de aanpassingen van de structuur en sturing is gedeeld. De raad kan hierdoor op systeemniveau toezien dat de verbeterstappen die worden gezet ook daadwerkelijk renderen.
Afsluitend
Wij blijven de afronding van het Ecopark en de opvolging van de incidenten volgen. Wij zijn zeer tevreden over de informerende voorgangsmemo’s over het Ecopark.
De ontwikkeling van de regeling risicovolle projecten en de ingezette verbetertrajecten blijven wij eveneens positief-kritisch volgen.
Link naar eerdere blogs
https://cugouda.nl/ecopark-extern-onderzoek/
https://cugouda.nl/ecopark/
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!