Fatbike, scooter en fietsoverlast in de binnenstad
Vlak voor de zomer stelde de fractie ChristenUnie Gouda vragen aan het college van B&W over de overlast van fietsen, fatbikes en scooters in de binnenstad. Ondernemers en eigen waarnemingen gaven aan dat op de Kleiweg, Hoogstraat, Korte & Lange Tiendeweg en Groenendaal tijdens winkelopeningstijden onveilige situaties ontstaan door fietsers, fatbikes en scooters. Deze voertuigen mogen hier niet rijden tijdens winkelopeningstijden, wat leidt tot onveilige situaties voor voetgangers en afbreuk doet aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad om rustig te winkelen en te genieten.
Fatbikes
Het college van B&W erkende de gevaarlijke situaties en de negatieve invloed op de binnenstad. De toename van overlast door fatbikes wordt ook opgemerkt. Niet alleen in Gouda, maar in heel Nederland zorgen deze (vaak opgevoerde) snelheidsmonsters voor problemen. Naast hun snelheid zien we vaak asociaal rijgedrag op fietspaden en door winkelend publiek in voetgangersgebieden. Al jaren staan er borden die wijzen op het voetgangersgebied. In het wijkmobiliteitsplan binnenstad is nieuwe bebording vastgesteld, die nog dit jaar wordt uitgevoerd. De Lange Groenendaal wordt ook toegevoegd aan de fietsverbodzone.
Gemeenten kunnen fatbikes niet verbieden, maar de Tweede Kamer heeft die mogelijkheid wel. Lange tijd leken strengere regels om fatbike-overlast te beperken onhaalbaar. Deze week werd echter duidelijk dat de Tweede Kamer mogelijk een minimumleeftijd van 14 jaar wil invoeren voor het besturen van een fatbike. Ook moet er een helmplicht komen voor de elektrische fiets met dikke banden. De tijd zal leren of deze maatregelen onze fietspaden veiliger maken.
Opvoeren controles
Het is duidelijk dat er strenger gehandhaafd moet worden op de regels voor fatbikes. In Gouda hebben we al jarenlang voetgangersgebieden in de binnenstad waar fietsen tijdens winkelopeningstijden verboden is. Fietshandhaving is een prioriteit van Stadstoezicht, maar helaas wordt dit verbod dagelijks door jong en oud genegeerd. Daarom hebben we het college van B&W gevraagd naar de handhaving van dit verbod in de binnenstad. Uit hun antwoord blijkt dat Stadstoezicht jaarlijks 30 controles uitvoert, wat resulteert in ruim 150 boetes en ongeveer 100 waarschuwingen per jaar. Gezien de dagelijkse overtredingen en de signalen van ondernemers, lijken deze 250 geconstateerde overtredingen slechts een druppel op een gloeiende plaat. Zeker nu fatbikes als warme broodjes over de toonbank gaan. Ondanks de toenemende signalen over overlast door fietsen, fatbikes en scooters, blijkt uit de antwoorden van het college van B&W dat Stadstoezicht niet intensiever gaat controleren. Om onze prachtige binnenstad leefbaar en aantrekkelijk te houden voor bezoekers en inwoners, pleiten wij voor het (tijdelijk) opvoeren van het aantal controles.
Plaats een Reactie
Meepraten?Draag gerust bij!