,

Bewoners Naaierstraat balen van overlast door Albert Heijn



Al jaren zijn de bewoners van Naaierstraat met Albert Heijn (locatie Markt) in gesprek om overlast door het laden en lossen zoveel mogelijk te voorkomen. De straat hecht er vooral aan dat er op zondag geen leveringen zijn. Enerzijds, omdat de overlast op zondag vaak groter is dan op andere dagen omdat de parkeerplek voor laden en lossen op die dag voor normaal parkeren mag worden gebruikt. Vrachtauto’s van Albert Heijn parkeren hierdoor vaak midden op de weg, wat extra overlast veroorzaakt. Anderzijds, omdat de bewoners vinden dat één dag rust, zeker in deze Coronatijd, niet te veel gevraagd moet zijn.


Onlangs kregen de bewoners een bericht van Albert Heijn dat als gevolg van de Corona crisis er een extra levering op zondag zal komen aan het einde van middag.
De bewoners zijn hier behoorlijk boos over omdat AH (zonder overleg met de bewoners) steeds verder gaat met het benutten van de zondag voor laden en lossen. In instantie ging het alleen om 1 à 2 extra leveringen rond de kerstdagen. Vervolgens om een broodlevering op zondag met “een kleiner type vrachtauto”. 
Volgens de bewoners is dat inmiddels al geruime tijd geen kleine vrachtauto meer. 



Nu kondigt AH dus aan dat een extra levering op zondag komt, met verwijzing naar de Coronacrisis, maar geeft daarbij geen einddatum aan….. Het tijdstip van de levering is opmerkelijk en lijkt vooral bedoeld om de voorraad op maandagmorgen op orde te hebben en niet om de voorraad op zondag op peil te houden.

De bewoners kregen het volgende bericht van Albert Heijn:

“De corona crisis en de nieuwe maatschappij die door deze ontwikkeling gevormd is, heeft ervoor gezorgd dat wij als winkel zijnde een aantal aanpassingen hebben moeten doen. Neem bijvoorbeeld de openingstijden die zijn gewijzigd zodat wij in een gesloten winkel de vulling kunnen verwerken. Omdat wij de onderlinge relatie met jullie erg belangrijk vinden, willen wij jullie graag aangesloten houden op de verdere ontwikkelingen. Per week 21 (vanaf 17 mei, tk) zullen wij onze openingstijden opnieuw wijzigen.Wij zullen op maandag t/m zaterdag geopend zijn van 07.00-21.00 en op zondag van 09.00- 18.00.Verder zullen wij per week 21 ook een wijziging krijgen in onze leveringen.Van maandag t/m zaterdag worden wij beleverd op de tijden die u op dit moment van ons gewend bent. Op zondag zullen wij een extra levering krijgen.Wij verwachten deze levering aan het einde van de middag.Natuurlijk zullen wij ons uiterste best doen om deze levering zo snel en stil als mogelijk te laten verlopen.”


De bewoners hebben vervolgens een bericht gestuurd naar alle politieke fracties in Gouda en ik heb namens de ChristenUnie voorgesteld om dan ook namens ons allemaal vragen te stellen aan het college hierover. Dat is vervolgens ook gebeurd. Een novum in de Gouds politieke geschiedenis.
We hebben met elkaar de volgende vragen aan het college gesteld:

De Supermarktmanagers van het filiaal van Albert Heijn aan de Markt in Gouda hebben aangekondigd- aldus meldt ons de Buurtvereniging de Naaierstraat – dat zij hun openingstijden willen verruimen. Dit leidt ertoe dat er extra leveringen worden gepland op zondag, bij het bevoorradingspunt in de Naaierstraat. De buurtvereniging heeft hier grote bezwaren tegen.  Naar aanleiding daarvan hebben onze fracties de volgende vragen:·       Is er een vergunning verleend voor verruiming van de openingstijden van dit AH-filiaal?
·       Zo ja, in hoeverre is hierbij de extra overlast die leveringen op zondag opleveren voor bewoners van de Naaierstraat meegewogen?
·       In hoeverre bent u ervan op de hoogte dat de laad- en losplek op zondag niet beschikbaar is en deelt u de mening van de buurtvereniging dat er daardoor sprake is van extra overlast?
·       In hoeverre en op welke manier is er overleg met omwonende gevoerd?
·       Welke alternatieven zijn overwogen naar aanleiding van het verzoek van Albert Heijn en waarom is specifiek voor dit alternatief gekozen? ·       In hoeverre is de gemeente bereid de bewoners van de Naaierstraat tegemoet te komen?
 

We zien een spoedig beantwoording met belangstelling tegemoet,Mede namens de fracties van D66, PvdA, VVD, CDA, Gouda’s 50+ Partij, Gouda Positief, GroenLinks, SGP, GBG, SP en Partij voor de Dieren, 

Theo Krins, Fractievoorzitter ChristenUnie

We zijn benieuwd wat het college gaat antwoorden en of er inderdaad door het college een vergunning is afgegeven en met welke argumenten en voorwaarden.


Gesprek

Intussen volgen de ontwikkelingen elkaar snel op en is het Buurtvereniging De Naaierstraat gelukt een gesprek te regelen met de filiaalmanager van Albert Heijn op 19 mei. De vraag is nu of dit een open gesprek gaat worden, waarbij AH bereid zal zijn om een heroverweging te maken of dat de bedrijfsleider de bewoners alleen zal aanhoren. Wordt vervolgd!

close

Fractienieuws CUGouda

Meld je aan om op de hoogte te blijven van het Fractie nieuws.

We spammen niet! Lees ons privacybeleid voor meer info.

18 antwoorden
  1. Henkjan de Jong
    Henkjan de Jong zegt:

    Niet alleen in de Naaierstraat, maar in de hele binnenstad ervaren bewoners overlast van (veel te grote) vrachtwagens. Ze leiden tot opstoppingen, rijden de straten kapot (soms zelfs gevels, zoals aan de lage gouwe), veroorzaken trillingen die muren doen scheuren. Je zal maar bij een laad- en losplek wonen. Dan hoor de dag in dag uit ratelende karren, luidruchtige gesprekken van chauffeurs en verladers, kijk je tegen karren en troep aan en wordt je parkeerplek ingenomen. Het is tijd dat we hier een halt toeroepen. Genoeg is genoeg. Onze mooie binnenstad verdient een betere balans tussen wonen, werken, recreëren en winkelen.

    Beantwoorden
  2. Anoniem
    Anoniem zegt:

    En na een extra Coop in de Nieuwe Marktpassage, een SPAR bij het station moet er ook nog een nieuwe Jumbo op Klein Amerika erbij komen?? En dat terwijl de plannen zijn (of waren?) om het aantal verkeersbewegingen op de grachten, singels terug te brengen. De politiek laat zich hier niet van haar beste kant zien en verschuilt zich achter procedures, ondeugelijke onderzoeken ..
    Enfin als je eenmaal kennis heb gemaakt met dit soort situaties zou je zo maar 'cynisch' kunnen worden over ons politieke stelsel ..

    Beantwoorden
  3. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Natuurlijk is goed overleg noodzakelijk, en een beroep doen op redelijkheid essentieel. Daarnaast zijn het natuurlijk bijzondere tijden.
    Echter, handhaven kan op een gegeven moment toch heel redelijk zijn, en moet dan maar gebeuren!

    Beantwoorden
  4. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Probleem ligt hier niet enkel bij de ah. Ik heb hier jaren gewerkt en er zijn talloze aanvaringen geweest met de buren. Soms was het terecht, soms was het om maar te zeuren. Je weet als je erg gaat wonen dat er wel eens overlast kan zijn. Dat heb je te accepteren naar mijn idee (alhoewel daar wel een grens in ligt natuurlijk!).

    Desondanks wordt er ook niet gehandhaafd. Er staan eigenlijk altijd wel auto's geparkeerd op de losplaats die daar niet mogen staan. De handhaving doet hier niets aan en de ah moet dan wel midden op de weg lossen.

    Normaal gesproken (voor het coronatijdperk) was deze ah altijd open van 07:00 tot 22:00. Ik heb geen idee hoe het met vergunningen zit, maar ga er wel vanuit dat dit in orde is helemaal voor zo'n groot bedrijf.

    Over de bijgevoegde foto's: Is hier toestemming voor gevraagd? Hier staan personen op die al jaren niet meer bij de Albert Heijn werken. Ik vraag mij af of deze personen dit wel op prijs stellen.

    Beantwoorden
  5. CM
    CM zegt:

    @Anoniem om 20:48 uur,
    In de binnenstad wonend, weet je dat er overlast zal zijn. Het punt is dat de AH telkens weer een stapje verder gaat en deze overlast vergroot voor de buurtbewoners i.p.v. probeert deze te beperken. Een kleine broodwagen op zondag werd een reguliere truck, een reeks aan extra leveringen op zondag rondom kerst wordt nu structureel. Het is het telkens weer meer en verder gaan dat nu echt eens moet stoppen. En de winkel was niet "altijd" al open van 07:00-22:00 uur. Deze verruiming van de openingstijden is aan het begin van dit jaar, vlak voor de coronacrisis ingevoerd. Daarvoor was het jarenlang 08:00-20:00 uur.

    Beantwoorden
  6. CM
    CM zegt:

    Graag wijs ik alle lezers ook op de volgende discrepantie in de communicatie van de AH. Uit de mail van de AH aan de Naaierstraatbuurt:
    "Van maandag t/m zaterdag worden wij beleverd op de tijden die u op dit moment van ons gewend bent. Op zondag zullen wij een extra levering krijgen. Wij verwachten deze levering aan het einde van de middag."

    Uit het commentaar van AH in het artikel in het AD:
    "Dat betekent evenveel leveringen op werkdagen, maar in iets andere volgorde: driekwart aan de voorzijde van de winkel, de rest aan de achterkant. Op zaterdag gaan we twee keer minder laden en lossen, tegenover een extra levering op zondagmiddag. Die dag gaan we van een naar twee vrachtwagens."
    https://www.ad.nl/gouda/naaierstraat-vindt-extra-bevoorrading-albert-heijn-op-zondag-moeilijk-te-verkroppen-gun-ons-een-dag-rust~ad9eddca/

    In de mail naar de buurt geen woord over meer leveringen via de voorkant, geen woord over minder leveringen op zaterdag. Nee, er staat heel stellig dat er niets zal veranderen, behalve de extra levering op zondag. Dan ga je toch sterk denken dat AH een mooi (maar onwaar?) verhaaltje spint voor de journalist die nare vragen komt stellen om daarmee zichzelf mooier voor te stellen aan het bredere publiek.

    Beantwoorden
  7. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Dank. Zelf zijn wij ook inwoner van de binnenstad en begrijpen de bewoners van de Naaierstraat heel goed. Daarnaast verbaas ik mij al langere tijd dat deze grote vrachtwagens überhaupt mogen leveren. Vanaf de Lage Gouwe naar Achter de Vismarkt en vervolgens de Turfmarkt op en de Lage Gouwe weer op staan ze vaak te stunten om de bocht te nemen met alle hinder en onveiligheid van dien. Ook kan het gewicht en de snelheid waarmee men soms rijdt, niet goed zijn voor de kwaliteit van de gemetselde kades in de toch al zakkende binnenstad. Is de huidige situatie op deze manier vergund?

    Albert Heijn wil m.i. feitelijk een te groot assortiment bieden voor een winkel op deze locatie en zou eigenlijk meer naar een To Go formule of avondwinkel assortiment moeten gaan en daar ook de bevoorrading en bijbehorende kleinere voertuigen op af moeten stemmen. Ook met handhaving van de huidige formule zouden ze eens naar kleinere auto’s en andere bevoorradingsmomenten kunnen kijken.

    Beantwoorden
  8. Tom van der Linden
    Tom van der Linden zegt:

    Het grote probleem met ah aan de markt is dat de winkel onwaarschijnlijk vol gepropt is. Decennialang moest alles meer worden, het aantal producten (22.000), het marktaandeel, de omzet, de efficiency, de winstmarge, … alles. Nooit een pas op de plaats, nooit wordt een eenmaal veroverde ruimte teruggedraaid. Het gevolg is een winkel die uit zijn voegen barst, vuilcontainers uren, soms nachtenlang buiten staan, en er nauwelijks bewegingsruimte is voor vakkenvuller en klant met een veel overlast veroorzakende bevoorrading dwars door de binnenstad.
    Dit breekt deze AH-vestiging in de Coronacrisis nu op, veel mensen vermijden daarom de winkel met als gevolg een sterke omzetdaling. Daarbovenop komt de pas geopende CO-OP vestiging, met wel voldoende ruimte en normale bevoorradingmogelijkheden. Keuze niet zo moeilijk.
    En wat doet AH. Die wentelt het probleem af op de binnenstad en de buurtbewoners met nog meer bevoorrading en een volstrekt overbodige extra toelevering op zondag. Waar eindigt dit, wanneer is het wel genoeg?

    Beantwoorden
  9. Theo Krins
    Theo Krins zegt:

    Dank voor alle reacties tot nu toe!
    Duidelijk is dat in de pers inderdaad andere dingen zijn gezegd dan in de mail aan de bewoners.
    Daarnaast zal er nu echt eens serieus gekeken moeten gaan worden naar bevoorrading door kleinere auto's en op tijden die zo min mogelijk overlast voor de omgeving veroorzaken.

    Beantwoorden
  10. Anoniem
    Anoniem zegt:

    De gemeente(raad) zal ook kritisch naar zijn eigen rol en beleid moeten kijken. Wat voor verkeer wil je in de binnenstad toelaten? Hoe handhaven we overlast door auto’s (dubbel parkeren, onnodig stilstaan zoals bij Nieuwe haven). Wat is het vergunningsbeleid voor winkels?
    Trouwens dat geldt ook buiten de binnenstad. Hoog opgeleide en mondige binnenstad bewoners zijn er over het algemeen beter in om hun noden en klachten bij de politiek kenbaar te maken. En ik zou niet in de binnenstad gaan wonen ivm te verwachten overlast door café bezoekers, winkel leveranties, lawaai kermissen.

    Beantwoorden
  11. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Wat het ook lastig (danwel listig) maakt: bij gesprekken is het hogere management van AH volledig afwezig. Ze laten het opknappen door de locatiemanagers. Aardige jonge mensen met weinig beslisruimte en 1 opdracht: omzet.

    Gonnie Hulshof

    Beantwoorden
  12. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Het is niet alleen de vrachtauto van de AH, maar het is een ware stroom van zwaar verkeer dat voor vreselijk veel overlast zorgt. Het zijn ware aardbevingen in de monumentale huizen.
    De parkeerwachten doen iedere dag hun rondje, maar op snelheid, lawaai en gewicht wordt totaal niet gecontroleerd. Alles lijkt hier te kunnen. Maak de stad autoluw en groen, laat de schoonheid van de stad zien aan inwoners en toeristen. Nu wordt iedereen hier voor zijn voeten gereden.

    Beantwoorden
  13. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Afgelopen zaterdag 16 Mei waren er net als andere dagen drie leveringen via de achterzijde (Naaierstraat): om 1330u, 1530u en 1800u – hetgeen (nog?) niet overeenkomt met het door de woordvoerder van AH in het AD geschetste beeld.

    Het sommetje luidt dus vooralsnog: 3 grote vrachtwagens per dag = 20 grote vrachtwagens per week = 1.000 grote vrachtwagens per jaar, give or take a few. Da's via de Hoge Gouwe – Lage Gouwe – Achter de Vismarkt – Naaierstraat naar binnen, en via de Turfmarkt – Lage Gouwe weer naar buiten. Aan de voorkant (Ingang Markt, Kleiweg op en neer) waren het er tot nog toe 2 per dag = 12 per week = 600 per jaar.

    Kortom: 1.600 grote vrachtwagens per jaar voor het bevoorraden van één winkel.

    Je kunt je afvragen of je dit moet willen. Of je dit formaat vrachtwagens, in dit soort aantallen, door je historisch stadscentrum wilt hebben rijden.

    We gaan het gesprek hierover graag aan met Albert Heijn. Morgen een eerste aanzet, in ons gesprek met de vestigingsmanager.

    Frank Beeren / Buurtvereniging Naaierstraat

    Beantwoorden
  14. Anoniem
    Anoniem zegt:

    1600 grote vrachtwagens alleen al voor de AH door de historische binnenstad!
    Tel daar alle andere ( zware) vrachtwagens, marktkarren, bedrijfsauto's, motoren, auto's etc bij op….U zult begrijpen dat deze verkeersade/sluiproute door de historische binnenstad vaak voor chaos zorgt.
    Bewoners klagen al jaren dat het verkeer te zwaar is, te hard rijdt,te veel herrie, etc
    en dit alles op een meter van je voorgevel.
    Gouda die zo trots is op de binnenstad laat het allemaal maar gebeuren.
    Het thuiswerken in de Coronatijd was een verademing voor de stad. Al het moois kwam helemaal tot zijn recht in een verstilde stad!
    Geef niet iedereen toegang tot de stad. Maak keuzes (en denk daarbij niet alleen aan de financiële kant.) Ga voor schoonheid en groen!

    Beantwoorden
  15. Anoniem
    Anoniem zegt:

    Een AH-Erlebnis

    Vorige week hebben we een gesprek gehad met de vestigingsmanager van AH, en een medewerker van het hoofdkantoor (Regionale Ondersteuning).

    Eerst het Goede Nieuws. In de communicatie van AH stond "Van maandag t/m zaterdag worden wij beleverd op de tijden die u op dit moment van ons gewend bent. Op zondag zullen wij een extra levering krijgen". In het gesprek werd duidelijk dat dit niet juist is: op zaterdag komen er voortaan twee vrachtwagens minder. Het is ons nog niet duidelijk of deze wijziging is ingegeven door de commotie, of dat er sprake is geweest van "human error".

    Verder werd duidelijk dat het hierboven door mij geschetste leveringsschema, of in ieder geval de verdeling over de lange en de korte route, al enige tijd geleden is gewijzigd. Er rijden weliswaar nog steeds ruim 1500 vrachtauto's per jaar door het centrum naar AH, maar het zijn er 600 via de lange route, en ruim 900 via de korte route.

    We hebben tijdens het gesprek geinformeerd naar bijvoorbeeld de mogelijkheden van een kleiner assortiment, om de gewenste "corona"-ruimte mogelijk te maken in de winkel. We hebben geinformeerd naar de status van de AH XL (Wilhelminasluis, Klein Amerika), waar enige tijd sprake van is geweest. Beide opties werden afgedaan als "niet aan de orde".

    We waren dan ook verbaasd om afgelopen zaterdag, en ook vandaag, artikelen aan te treffen in het Gouds Dagblad, waarin gewezen werd op een mogelijke uitbreiding van AH aan de Markt met de twee naastgelegen panden. Het bericht van zaterdag kon nog gelezen worden als onbevestigd, maar in het bericht van vandaag kwam een woordvoerder van AH aan het woord, die "al jaren stilletjes bleek te dromen van een dergelijke aanpassing".

    In het artikel wordt aan de ene kant gewezen op de lay-out van de winkel, en dat die zich niet verhoudt tot de "1.5 meter"-samenleving. Aan de andere kant is er natuurlijk dat "al jaren stilletjes dromen", wat blijkbaar al is begonnen toen Corona alleen nog een biermerk was.

    We raken hier aan de kern van het probleem. We hebben een Rupsje Nooitgenoeg in ons midden. Sommige bewoners van onze straat zien dit al 30, 40 jaar gebeuren. Een ogenschijnlijk kleine wijziging, makkelijk weg te zetten als "ach, doe niet zo moeilijk: het gaat nergens over", wordt gevolgd door nog een kleine wijziging, of zelfs een grotere wijziging.

    De grotere winkel wordt nu verkocht als "corona"-maatregel: brede paden, veilig van opzet. Maar als er straks (?) een vaccin is, dan kan die winkel natuurlijk weer net zo vol gezet worden als de huidige winkel – en dan zijn we er niet met 1500 vrachtwagens per jaar.

    Onze antennes staan in de ogen van sommigen misschien wat fijngevoelig afgesteld, op het registreren van wel erg lichte AHrdschokken – maar het zal duidelijk zijn, dat dat alleen maar is omdat we de afgelopen 117 jaar geleerd hebben dat daarna meestal de Grote Beving volgt, inclusief de bijbehorende puinhopen. Maar goed: die grotere winkel is er nog niet.

    Namens Buurtvereniging de Naaierstraat,

    Frank Beeren

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie