Vandaag 25 september 2023, is het 8 jaar geleden dat de wereld de Duurzame Ontwikkeldoelen onarmde (ook wel de Sustainable Development Goals – SDG’s). Zeventien doelen die ons op weg helpen naar een inclusieve, rechtvaardige en duurzame maatschappij in 2030. Om dat in de kijker te zetten, wordt jaarlijks op 25 september de SDG-vlag gehesen. Ook bij het Huis van de Stad, wappert deze vlag.

De vlag is een symbolisch teken om aan te geven dat Gouda op meerdere punten actief is om bij te dragen aan een rechtvaardigere wereld. Gouda staat ook vermeld op de lijst global goals gemeenten. https://vng.nl/artikelen/overzichtskaart-van-global-goals-gemeenten

Brede welvaart en SDG’s
Traditioneel gezien kijken economen bij het meten van de welvaart van een land naar het bruto binnenlands product (bbp). Het bbp is de economische indicator die gebruikt wordt voor de stand van de economie. Het bpp maakt geen onderscheid tussen economische activiteiten die de levensstandaard van mensen werkelijk verbeteren en economische activiteiten die dat niet doen. Het concept brede welvaart vloeit voort uit de gedachte dat welvaart om méér gaat dan het bbp. Brede welvaart richt zich niet alleen op economische groei en de materiële welvaart, maar biedt een bredere blik op de kwaliteit van het leven en andere welvaartsaspecten zoals wonen, gezondheid, veiligheid, onderwijs, zorg en de kwaliteit van natuur en leefomgeving. Deze thema’s worden vaak gemeten met kwantitatieve indicatoren.

Steeds meer gemeenten zien SDG’s als bruikbaar kompas bij het streven naar brede welvaart, oftewel het in balans brengen van sociale, economische en fysieke doelstellingen. Voor het monitoren van beleid zijn de SDG’s relevant omdat zij de afzonderlijke thema’s binnen de brede welvaart beschrijven. Deze doelen vormen zo een goede kapstok om de indicatoren aan te koppelen.

Van de onderliggende streefdoelen van de Global Goals kan, volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), 65% niet worden behaald zonder actie van lokale overheden. De VNG heeft, voor Nederlandse gemeenten, een standaard set van indicatoren ontwikkeld om (gemeentelijk) beleid te monitoren. Deze integrale indicatorenset maakt gebruik van openbare databronnen, van bijvoorbeeld het CBS, politie, UWV, KvK en de Klimaatmonitor. Verder helpen deze indicatoren om inzichtelijk te maken hoe gemeentelijke activiteiten bijdragen aan het realiseren van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen.

Motie indicatoren in de programmabegroting 2024
Vanuit de gedachte, ‘meten is weten’ én door het inzichtelijk maken, kun je verantwoording afleggen en bijsturen. Daarom is in de programmabegroting 2024 van Gouda een nieuwe set aan eigen indicatoren opgenomen, waarbij is aangegeven dat SDG’s en de bijhorende indicatorenlijst van de VNG, Gouda een overkoepelende kapstok heeft geboden om te komen tot een nieuwe lijst van indicatoren voor in de begroting.

Wij vinden het heel waardevol dat een aantal indicatoren opgenomen zijn. Echter, een deel van de indicatoren uit de VNG-set is in de Goudse set niet of in aangepaste vorm overgenomen en er zijn geen streefwaarden of prioriteiten in de SDG-doelstellingen gemaakt. Omdat het volgens ons wenselijk is dat de brede welvaart van de gemeente zo objectief mogelijk in kaart wordt gebracht en zo ook vergelijkbaar is met andere gemeenten, is, middels een motie, die is ingediend op 3 juli, de laatste raadsvergadering voor het zomerreces, het college verzocht om het volledige VNG-model aan indicatoren te volgen. https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/sustainable-development-goals/sustainable-development-goals–global-goals-

De wethouder gaf als reactie op deze motie aan:
‘Fijn dat deze wens ook leeft in de raad en dat er aandacht is voor de Global Goals / Brede Welvaart. De indicatoren die in de begroting zijn opgenomen zijn gekoppeld aan de doelstellingen uit de begroting. Daarvoor zijn de VNG-indicatoren als uitgangspunt gebruikt. Echter voor een aantal doelstellingen zijn geen passende VNG-indicatoren beschikbaar, dus is gekozen voor andere indicatoren die wel aansluiten op de doelstellingen.  Voor het monitoren van de 17 Global Goals wordt een apart dashboard op Gouda in Cijfers ingericht. Daar wordt per Global Goal de lijst van de VNG overgenomen, indien de indicatoren actueel en beschikbaar zijn. Daarnaast wordt dit dashboard aangevuld met indicatoren vanuit de Regionale Klimaatmonitor en de Regionale Brede Welvaartsmonitor. Ook indicatoren die eventueel voortkomen uit het integraal duurzaamheidsplan zullen worden opgenomen in dit dashboard. De motie verzoekt het college daarnaast om de raad in gesprek te gaan hoe het zo verkregen inzicht in de brede welvaart in Gouda kan ingezet worden om doelen en prioriteiten te stellen. Verschillende gemeenten stellen een jaarlijkse monitor of staat van de stad op die zij voorafgaand aan de kadernota naar de raad sturen. Bij zo’n document zou Brede Welvaart of de Global Goals als kapstok gebruikt kunnen worden. Ons voorstel zou zijn om de suggestie te doen om hier in Q3 met de commissie bestuur over in gesprek te gaan.’

Vanwege deze toezegging van de wethouder, is de motie ingetrokken.

Gouda toekomstvisie 2030
Al in februari 2018 is besloten een toekomstvisie voor Gouda 2030 op te stellen. De visie, welke is vastgesteld op 18 juni 2019, geldt als stip op de horizon en de ambities als richtingen waarop Gouda zich de komende jaren kan profileren. Er zijn vier toekomstambities gedefinieerd, bij elke ambitie wordt een beeld geschetst van Gouda in het jaar 2030. De ambities zijn gekoppeld aan de SDG’s, SDG’s om de duurzame ontwikkeling per ambitie duidelijk weer te geven. Het uitgangspunt is dat Gouda een stad moet zijn die met voorspoed wordt doorgegeven aan de toekomstige generaties. De indicatoren zoals deze nu opgenomen gaan worden in de begroting voor 2024, werken dit verder uit.

MVOI-ontwikkeltraject inclusief ondertekenen Manifest MVOI
Vandaag, 25 september 2023 is ook het manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (hierna MVOI) ondertekend. Met het ondertekenen van het manifest committeert de gemeente zich tot het opstellen van een Actieplan MVOI, monitoren van de voortgang en het jaarlijks rapporteren aan het Rijk. Door maatschappelijk verantwoorde producten en diensten te kopen creëert de overheid marktvraag naar duurzame, sociale en innovatieve producten, werken en diensten. Dit geeft een impuls aan marktpartijen om te innoveren en hun aanbod te verduurzamen. Daarnaast draagt het inkopen van maatschappelijk verantwoorde producten en diensten bij aan het behalen van de in het bestuursakkoord opgenomen doelen. Waaronder reductie van CO2-emissie met als einddoel CO2-neutraal in 2040, bevordering van de biodiversiteit en aandacht voor klimaatadaptatie. Ook wordt met het opstellen van een actieplan concreet invulling gegeven aan het zijn van een Global Goals gemeente. Het MVOI en de SDG’s richten zich op dezelfde maatschappelijke doelen.

Gouda Fairtrade gemeente sinds 2011
Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat een stad bijzonder veel aandacht besteedt aan eerlijke handel. In een Fairtrade Gemeente worden veel fairtrade producten verkocht, gekocht en gebruikt door supermarkten, winkels, horeca, kerken, verenigingen, scholen, gemeente, bedrijven en consumenten. Gemeenten die meedoen geven hiermee aan eerlijke handel een warm hart toe te dragen en werk te maken van economische bevordering in ontwikkelingslanden. Daarmee draagt dit bij aan de SDG’s. De campagne gaat niet uit van traditionele ontwikkelingshulp, maar juist van handel en dan juist eerlijke handel. Boeren en producenten krijgen een gegarandeerde minimumprijs om in basisbehoeften te kunnen voorzien, plus een premie die gebruikt kan worden om te investeren in de eigen gemeenschap.

Circulariteit
Komende periode gaat de gemeenteraad van Gouda aan de slag met circulaire economie. Circulariteit is een breed begrip, Bureau2030 neemt de raad mee in een tweetal sessies, allereerst om de kennis op dit gebied te vergroten en zicht te geven op landelijke richtlijnen en ambities om vervolgens te bepalen welke thema’s voor Gouda relevant zouden kunnen zijn.

Slot
Er gebeurd veel in Gouda. Als ChristenUnie Gouda blijven wij aandacht vragen voor al deze onderwerpen en monitoren we de rapportages, om zo vele initiatieven en ideeën ingebed te krijgen in de organisatiestructuur, op weg naar een rechtvaardige en duurzame maatschappij.

Een verantwoording vooraf

Voor mijn zeer recente pensionering was ik accountant. Met heel lang een kantoor hier in ons mooie Gouda. Van onze beroepsorganisatie moesten we op een gegeven moment bij de jaarrekening een standaard tekst opnemen.

 

Eén van de markante Goudse ondernemers uit die tijd kwam zijn huishoudboekje, de jaarrekening, met mij doornemen. Hij had de verplichte tekst gelezen en kwam met een uitspraak die volgens mij precies de spijker op de kop sloeg.

“Beste Gert” zei hij, “als ik bij de dokter langs ga voor een geneeskundige keuring wil ik graag horen of alles nog werkt zoals het hoort en of ik nog gezond ben. Dat wil ik van jou ook horen over mijn bedrijf. Maar als ik de standaard tekst lees zie ik geen antwoord en moet ik dat juist zelf beoordelen”.

 

Dat was wat mij betreft inderdaad een rake opmerking. In een jaarrekening moet je kunnen zien of lezen of een onderneming nog gezond is en niet ziek. En dat geldt ook voor de jaarrekening van de gemeente Gouda.

 

Voor mij is het lezen van een jaarrekening zoiets als het lezen van een mooi kort verhaal; er zitten diverse lagen in en soms ook een echte plot. Wat willen de hoofdpersonen nu eigenlijk aan de lezer vertellen? Waar zitten de verborgen bedoelingen? En hoe creatief is het boek (lees de jaarrekening) eigenlijk geschreven? Ik ga proberen om u mee te nemen in dat verhaal.

 

Wanneer is een gemeente gezond?

Wanneer is een onderneming en ook de gemeente Gouda nu gezond? Wat mij betreft zijn er drie algemene vragen waar een antwoord op moet worden gegeven.

    1. Ben ik rijk genoeg of; kan ik tegen een stootje als het een keer tegenvalt?
    2. Verdien ik genoeg of; kan ik mijn kosten betalen? (korte termijn gezond)
    3. Houd ik voldoende rekening met nieuwe investeringen of; kan ik als het nodig is ook een nieuwe bestelbus of winkelinventaris kopen? (lange termijn gezond)

 

Is Gouda rijk genoeg?

De gemeente Gouda heeft bezit, zoals het Huis van de Stad, schoolgebouwen, sportvelden en speeltuinen. Daar hoort ook alles wat zichtbaar is bij zoals straatverlichting, straatmeubilair en de aanleg van de straat zelf. In totaal is al dat bezit ongeveer vierhonderd twee en veertig miljoen (442 miljoen) euro waard. Gelukkig zijn de schulden een stuk lager. Die zijn in totaal driehonderd tweeëndertig miljoen (332 miljoen) euro. Het verschil is honderdtien miljoen (110 miljoen) euro, dit is het eigen vermogen van Gouda.

Is Gouda nu rijk (genoeg)? Het is maar hoe je het vertelt. Als je zegt dat Gouda 110 miljoen eigen bezit heeft lijkt het veel, maar als je het omkeert en vertelt dat maar een kwart van de bezittingen van de gemeente met eigen geld is betaald, is het weinig. Of dat zo is zullen we in één van de volgende blogs proberen te analyseren.

 

Houdt Gouda genoeg geld over of juist te veel

Gelukkig heeft de gemeente Gouda na een slechte periode al weer een aantal jaren een overschot. Er komt meer geld binnen dan dat er uitgegeven wordt. In 2022 kwam er driehonderd eenenveertig miljoen (341 miljoen) euro binnen en werd er driehonderdzestien miljoen (316 miljoen) euro uitgegeven. Er bleef dus vijfentwintig miljoen (25 miljoen) euro over. Dat is als bedrag veel en ook als percentage van de totale inkomsten (meer dan 7%). Maar is dat te veel? Ook daarop wil ik een antwoord proberen te geven. Alvast een voorproefje. Op de vraag of een gemeente wel geld over mag houden, zal mijn antwoord zijn dat het wel moet om niet in de problemen te komen.

 

Kan Gouda genoeg investeren

Ik kan me nog een ondernemer herinneren die mij vroeg: “Hoe kan dat nu? Volgens mij verdien ik genoeg, maar ik heb steeds geld tekort.” Dat klopte inderdaad. De ondernemer maakte inderdaad winst, maar was ook veel nieuwe auto’s aan het kopen. Hij had namelijk een aantal jaren voorzichtig aan gedaan en moest nu alles tegelijk vervangen. 

Bij een gemeente kan hetzelfde spelen. Als er te lang wordt gewacht met het vervangen of vernieuwen van bezit, zoals schoolgebouwen of het vervangen van riolering kan het gebeuren dat er onvoldoende op de bankrekening staat en er geld moet worden bij-geleend. Ook de vraag of dat erg is komt in deze serie terug.

 

Mijn conclusie

Ik heb uiteindelijk de betreffende cliënt mijn mening over zijn financiële gezondheid gegeven. Die houd ik netjes voor me, dat valt onder het beroepsgeheim. En de gemeente Gouda? Over 2022 stonden in ieder geval (bijna) alle seinen op groen. Daarover later dus meer.

We zijn al stevig begonnen met het nieuwe seizoen. Thema’s deze periode zijn onder andere Integraal Veiligheidsbeleid, regionale inkoop jeugdzorg en WMO, inpandige fietsenstalling Binnenstad, Ecopark en Duurzaamheidsfonds. Dat betekent dat we veel vergaderingen hebben in deelcommissies en 27 september hierover de besluiten nemen.

De inkoop jeugdzorg en WMO doen we regionaal, met Zuidplas, Waddinxveen, Krimpenerwaard en Bodegraven-Reeuwijk. Het is fijn om ook met de andere ChristenUnie-fracties samen te werken. We stemmen vooraf moties af en kunnen het goed met elkaar vinden. Zo staan we samen sterk om bijvoorbeeld keuzevrijheid voor kleine en christelijke aanbieders te regelen.

De realisatie van het Ecopark, de vervanging van ons huidige afvalbrengstation, is vertraagd en de kosten vallen hoger uit. In de gemeenteraad wordt het gesprek gevoerd over de keuzes wat betreft de afbouw, financiële effecten en mogelijkheden tot besparing en/of genereren van inkomsten op het Ecopark. Wij hechten belang aan de eerdere uitgangspunten, zoals CO2-neutrale bedrijfsvoering van het Ecopark, circulariteit, toekomstbestendigheid, stimulering van afvalscheiding aan de bron, een innamepunt voor kringloop en goede toegankelijk voor mensen met een beperking.

De kadernota Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 wordt deze weken ook in de gemeenteraad behandeld. Er zijn vier strategische thema’s gedefinieerd en er worden extra investeringen voorgesteld. Het is lastig om concrete doelstellingen te formuleren, waarmee de effectiviteit van de inzet van deze middelen gemeten kan worden. Wij blijven aandacht vragen voor goede verantwoording en evaluatie.
Op dit dossier heeft een betrokken lid uit onze achterban meegelezen. Wij waarderen dit zeer, mocht u/jij ook mee willen lezen op een bepaald dossier, laat het ons gerust weten.

Komende periode gaat de gemeenteraad van Gouda aan de slag met circulaire economie. Circulariteit is een breed begrip, Bureau2030 neemt de raad mee in een tweetal sessies, allereerst om de kennis op dit gebied te vergroten en zicht te geven op landelijke richtlijnen en ambities om vervolgens te bepalen welke thema’s voor Gouda relevant zouden kunnen zijn.

Doneren aan rampgebieden
In sommige gemeentes wordt 1 euro per inwoner gedoneerd voor Marokko. In Gouda is een grote Marokkaanse gemeenschap, dus deze vraag kwam ook bij onze fractie. Bij de aardbeving in Turkije en Syrië hebben we ervoor gekozen om verdeeld te stemmen: twee stemmen voor, want er is hulp nodig daar en twee stemmen tegen, want die hulp is geen (financiële) rol van de gemeenteraad. Wel hebben we iedereen opgeroepen om zelf te doneren.
We willen opnieuw oproepen om geld of spullen te doneren, nu voor de grote rampen die Marokko en Libië getroffen hebben. De aardbeving in Marokko raakt ook Goudse families. De schade en slachtoffers in Libië raken eveneens onze harten én de kleine groep Libiërs in Gouda.

Het huishoudboekje van mijn moeder

Ik kan me uit mijn jonge jaren herinneren dat mijn moeder een huishoudboekje had waarin zij opschreef wat er aan boodschappen was uitgegeven die week. Dat was zo’n 60 jaar geleden. Dat ze in de gaten wilde houden wat er aan geld uitging en binnenkwam was niet zo vreemd. Er moest voorzichtig met geld worden omgegaan. Mijn vader was net begonnen met een eigen administratiekantoor. En in die tijd werd bijna alles nog contant afgerekend.

Mijn ouders kennende zullen ze best samen hebben afgesproken hoeveel er besteed kon worden aan gewone boodschappen. En ook wat er opzij gezet kon worden voor andere zaken zoals kleding en verwarming (toen nog kolen) en grote dingen. Ik denk niet dat mijn moeder verantwoording moest afleggen van wat ze had uitgegeven. Daar was ze een te zelfstandige vrouw voor. Als het niet goed ging kwam ze er zelf wel mee.

Het huishoudboekje van de gemeente

In de gemeenteraad werkt het net zo. Vooraf spreken we met het college van Burgemeester en Wethouders af wat ze de komende tijd met het geld mogen en moeten doen. Dat is het budgetrecht van de Raad. En dat wordt samengevat in de begroting. Een lijvig stuk.

Het bijhouden van het geld dat binnenkomt en dat wordt betaald is ook voor de gemeente Gouda van belang. En zeker voor de gemeenteraad. Want die moeten achteraf vaststellen of het college zich heeft gehouden aan de gemaakte afspraak met de gemeenteraad. Daarin verschilt het dus wel met het huishoudboekje van mijn moeder.

In juli hebben we daarom gesproken over de jaarrekening van de gemeente. De verantwoording van de inkomsten en uitgaven over 2022. Dat is een stuk met maar liefst 195 pagina’s en dan ook nog klein geschreven ook. Daar staat dus heel erg veel in. Toch moeten we als gemeenteraad en als fractie van de ChristenUnie een antwoord geven op de vraag of de uitgaven en inkomstenen volgens de gemaakte afspraken zijn gedaan. Dat doen we door de jaarrekening goed te keuren. En dat hebben we dit jaar als gemeenteraad ook gedaan.

Een uitleg bij de financiële huishouding van de gemeente Gouda

In de komende maanden wil ik een aantal blogs schrijven over dat huishoudboekje van de gemeente Gouda. Onderwerpen die ik nu op het oog heb zijn onder andere:

  • Heeft de gemeente voldoende reserves (weerstandsvermogen)
  • Betaalt de gemiddelde inwoner van Gouda nu veel of weinig belastingen (lokale heffingen)
  • Mag of moet de gemeente elk jaar geld overhouden of mag er ook een tekort ontstaan
  • Hoeveel mag de gemeente eigenlijk lenen (schuldquote)

Deze onderwerpen hebben ook invloed op elkaar maar ik wil proberen de uitleg steeds behapbaar en begrijpelijk houden. En uiteraard hoort u ook de mening van de ChristenUnie.

Als u zelf een onderwerp wilt aandragen dat met het huishoudboekje (de financiën) van de gemeente Gouda te maken heeft laat het dan even weten.

Gouda is een dichtbevolkte stad zonder eigen open gebied. Toch vinden we als ChristenUnie dat er ook in de stad  aandacht moet zijn voor onze natuurlijke groene omgeving met voldoende biodiversiteit.

Een rondgang

Afgelopen weekeinde was het weer tijd voor de Goudse Hofstedendagen. Een mooi moment voor een wandeling vanuit ons huis. Over de Bloemendaalseweg naar de geluidswal langs de A12 en weer terug. De dag ervoor was ik op de fiets over de Goejanverwelledijk door het Steinse groen  en de Goudse Hout gereden. In deze tijd van het jaar met het mooie weer van het afgelopen weekeinde waren dat heerlijke rondjes met prachtige natuur. Het meeste groen van Gouda ligt langs de grenzen van de stad. Ik kan u zeker aanraden om zo’n rondje ook eens te doen.

Was het voldoende bio-divers?

Dat beeld is wat mij betreft wisselend. Vooropgesteld, ik ben geen expert maar er is absoluut een kwaliteitsverschil te zien tussen het Steinse groen en de Goudse hout met de eerste als positieve uitschieter. Een mooi voorbeeld was de bloeiende waterviolier in sommige sloten van het Steinse groen.

Er is een enthousiaste groep vrijwilligers die zich inzet voor het groen aan deze kant van de stad en daar regelmatig in een nieuwsbrief over schrijft. Aanbevolen:  https://groen.achterwillens.eu/

Het hoogtepunt blijft voor mij toch het bermbeheer van de gemeente Gouda. Hoe met uitgekiende beheersmaatregelen een maximaal effect kan worden bereikt. De berm langs de Bloemendaalseweg was voor mij het hoogtepunt van deze rondgang. Ontelbare orchideeën gewoon langs de kant van de weg. En dat zien we niet alleen op die plek maar in veel meer bermen door de hele stad heen. En bijkomend voordeel is dat deze manier van beheren ook nog eens kostenbesparend kan zijn. Laat de natuur haar gang maar gaan.

Kan het beter in Gouda?

Het antwoord daarop moet ja zijn vinden wij. Groen is op veel manieren goed voor de leefomgeving en ons welbevinden. Het bewaren en beschermen daarvan is een opdracht die bij ons gedachtengoed past.

Daarom is er na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 ook door de ChristenUnie opnieuw geld beschikbaar gesteld voor aanleg van extra groen in Gouda. In het afgelopen jaar is daar gebruik van gemaakt en zijn er meer vierkante meters groen in onze gemeente bijgekomen.  Soms op verrassende plekken. Daarvan is deze laatste foto een mooi voorbeeld.

Beste lezers,

Afgelopen maandag is onze fractievoorzitter, Lennart Visser, met zijn speed pedelec in botsing gekomen met een tram. Hierbij heeft hij enkele wervels en ribben gebroken. Daarnaast heeft hij een breuk in zijn nek en een zware hersenschudding. Lennart is inmiddels thuis om daar te herstellen.

We leven als fractie mee met Lennart en zijn gezin. Lennart zal lang moeten revalideren en heeft een zware tijd voor de boeg. We bidden voor zijn herstel en voor kracht en troost voor zijn vrouw en kinderen.

De verwachting is dat Lennart de komende maanden zijn taken niet zal kunnen hervatten. De huidige vicevoorzitter, Mirjam Roos, zal het voorzitterschap en de bijbehorende taken van Lennart waarnemen. Ons burgerraadslid Daphne Super zal tijdens het ziekteverlof Lennart in de gemeenteraad vervangen.

Als bekend is wanneer Daphne geïnstalleerd zal worden, zullen we jullie daarover informeren.
We vragen jullie Lennart en zijn gezin mee te nemen in jullie gebeden en om hen heen te staan.

Rolstoel

De ChristenUnie wil dat alle Goudse kinderen in Gouda naar school kunnen. Nu moeten kinderen met een ziekte of handicap vaak nog met busjes naar Rotterdam of Utrecht, naar een speciale mytylschool. Ook voor deze kinderen moet in Gouda passend onderwijs komen. Op vragen hierover gaf het college aan dat er voldoende leerlingen zijn om de start van mytylonderwijs in Gouda te onderzoeken.

Sociale impact
Het is belangrijk dat kinderen vriendjes hebben in hun eigen stad en na schooltijd samen kunnen spelen of muziek maken. Deze kinderen moeten nu lang reizen en hebben daardoor geen tijd en energie meer voor sociale contacten in de buurt. Bovendien ervaren ze dat er voor hen in Gouda geen passende plek is.
Er zijn ook kinderen die nu op een gewone school zitten, terwijl zij veel beter geholpen kunnen worden op een mytylschool. De reistijd naar de mytylschool is soms een te grote hobbel. Zij zouden enorm geholpen zijn met een passende school dichtbij.

Mogelijkheden worden onderzocht
Gelukkig antwoordden wethouders Van Popering (Zorg en Inclusie) en Van Vugt (Onderwijs) op onze vragen dat er inmiddels onderzocht wordt hoe er een mytylschool in Gouda kan komen. Daarvoor zal een werkgroep gestart worden, met instanties en ouders.

Alle kinderen in Gouda naar school
Lennart Visser en Mirjam Roos van de ChristenUnie zouden het liefst zien dat alle Goudse kinderen in hun eigen stad naar school kunnen. Er zijn ook leerlingen met gedragsproblemen die buiten Gouda naar school gaan. Juist voor hen is de reis in een busje extra stressvol. Naar school gaan in hun vertrouwde woonomgeving kan een positief effect hebben op hun gedrag.
Als kinderen geen lange reistijd meer hebben naar school, kunnen ze in Gouda meedoen met sporten en spelen. Dit kan hun gevoel van verbondenheid vergroten en kan bijdragen aan hun gevoel van eigenwaarde. Daarom willen we ons graag inzetten voor een passende onderwijsplek in Gouda voor alle kinderen.

Als er ouders of anderen zijn die hierover willen meedenken, nodigen we ze van harte uit om hierover contact op te nemen met onze fractie!

Voorstel Duurzame opvang vluchtelingen in Hollands Midden
Afgelopen periode vond in Commissie Bestuur de behandeling van het voorstel Duurzame opvang vluchtelingen in regio Hollands Midden plaats.

De capaciteit van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) is niet toereikend om de huidige hoeveelheid asielzoekers op te vangen. Vooruitlopend op de inwerkingtreding van de spreidingswet hebben de burgemeesters en wethouders (met portefeuille Wonen) van de achttien gemeenten in het gebied van de Veiligheidsregio Hollands Midden, waartoe Gouda behoort, een voorstel gedaan om te komen tot een regionale invulling en ontwikkeling van een aanpak voor duurzame asielopvang.

Als ChristenUnie Gouda onderschrijven we het belang om te komen tot een duurzame oplossing voor de opvang van asielzoekers.

Opvangcapaciteit in de regio
In het voorstel wordt uitgegaan van 2200 asielzoekers voor regio Hollands Midden, hiervan dient Gouda er 199 op te vangen. De capaciteit in Gouda is, met de komst van AZC Molenwiek, toereikend. Onduidelijk is nog wat de capaciteit in de andere 17 gemeenten is. Naar aanleiding van de vragen van de ChristenUnie gaat de wethouder dit laten uitzoeken.
Wij zijn in contact getreden met de ChristenUnie fracties uit de regiogemeenten, op basis daarvan is onze inschatting dat de huidige capaciteit in de regio momenteel ontoereikend is.
Gemeenten in onze regio committeren zich aan de afspraken, de wethouder gaf aan dat alle gemeenten concreet bezig zijn met het realiseren van opvangplaatsen en dat het goede gesprek wordt gevoerd. Wij hopen en verwachten dat de gemeenten in de regio een voorbeeld nemen aan de maatschappelijke bijdrage die Gouda levert en zullen blijven monitoren dat alle gemeenten in onze regio hun verantwoordelijkheid nemen.

In het voorstel is opgenomen dat gemeenten onderling de verdeling kunnen aanpassen en dat er een uitruil kan plaatsvinden met andere opgaven voor huisvesting, zoals de huisvesting van statushouders, arbeidsmigranten en Oekraïners. Hier zijn voor gemeente Gouda nog geen afspraken over gemaakt.

 

Grote en kleine locaties
In het voorstel is aangegeven dat kleinere opvanglocaties van de voorzieningen van grotere locaties, zoals Gouda, kunnen meeprofiteren (bijvoorbeeld op het gebied van gezondheidszorg, begeleiding, dagbesteding, onderwijs etc). Onduidelijk is nog hoe dit vorm gaat krijgen. Navraag bij de ChristenUnie fracties in de regio leert dat meerdere gemeenten een beroep willen gaan doen op de voorzieningen
van een grotere locatie.

De wethouder heeft, naar aanleiding van vragen van de ChristenUnie, toegezegd dat, zodra het College kennis neemt van het openen van een satellietlocatie die gebruik wil gaan maken van voorzieningen van Gouda, dit voorgelegd wordt aan de gemeenteraad. Wij hebben het belang benadrukt van kwalitatief goede opvang én kwalitatief goede voorzieningen, zoals dagbesteding, onderwijs en gezondheidszorg en wij zullen hier aandacht voor blijven vragen indien nodig.

Ondersteuning vanuit provincie
Gezien de al zeer grote druk op de woningmarkt in alle gemeenten in de regio, is financiële én planologische ondersteuning van de provincie Zuid-Holland noodzakelijk. Hiertoe is een verzoek bij de provincie neergelegd. Alhoewel er in het Algemeen Dagblad al te lezen viel dat de provincie stelt dat de gemeenten tien procent zelf zouden moeten betalen, om zo de financiële risico’s te verdelen, heeft de provincie nog niet formeel gereageerd op het verzoek. Naar verwachting zal het Rijk uiteindelijk de kosten voor opvang vergoeden, maar het is nog niet duidelijk hoeveel geld hiervoor vanuit Den Haag beschikbaar komt en wanneer. Tijdens de vergadering is gevraagd om meer duidelijkheid over de kosten die voor rekening van gemeente Gouda komen. De wethouder heeft aangegeven dit uit te zullen zoeken en hier schriftelijk op terug te komen.

Tot besluit
ChristenUnie Gouda heeft van harte ingestemd met het voorstel. Wij zijn blij met de toezeggingen die door de wethouder zijn gedaan. Gouda heeft volgens de wethouder een gidsfunctie en wordt in de regio gezien als koploper. Wij hopen dat de gemeenten in de regio een voorbeeld nemen aan de maatschappelijke bijdrage die Gouda levert. Wij zullen blijven monitoren dat alle gemeenten in onze regio hun verantwoordelijkheid nemen én blijven aandacht vragen voor de kwaliteit van de opvang en voorzieningen.

Raadsvoorstel

https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Document/89190287-f653-40fb-af97-0b4f4638a153?documentId=9b71351b-117c-4799-854b-b02d2ece22ff&agendaItemId=84162411-3600-4f16-a645-b3f1bf6ab1f3

Vragen ChristenUnie

https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Document/89190287-f653-40fb-af97-0b4f4638a153?documentId=ac6389b0-04a6-4439-8e21-aaa1258bcdaa&agendaItemId=84162411-3600-4f16-a645-b3f1bf6ab1f3

 

 

 

Nieuwe mobiliteitsplannen en parkeren

Je zult er maar aan moeten. Beleidsstukken van meer dan 1.000 pagina’s doorlezen. Daar de belangrijke punten uithalen en zinnige vragen stellen. De antwoorden daarop met aanvullende stukken ook weer doorlezen. En dat in maar een paar weken.
Maar dat was wel de opgave waar de raadsleden van de gemeente Gouda de afgelopen weken voor stonden.

U zult het vast wel meegekregen hebben. Op de agenda van de commissie fysieke leefomgeving van de gemeente Gouda stonden een aantal mobiliteitsplannen ter behandeling. Belangrijk onderdeel daarvan was en is hoe om te gaan met de parkeerplekken in de stad.

Als fractielid van de ChristenUnie volg ik op enige afstand het politieke werk van mijn fractiegenoot Mirjam Roos en al die andere woordvoerders van de verschillende politieke partijen in de Goudse gemeenteraad over dit onderwerp.

Laten we eerlijk zijn. Het is geen onbelangrijk onderwerp. Mobiliteit en parkeren raakt heel veel Gouwenaars. Geen wonder dat er dan ook veel aandacht voor is. Bewoners van ons mooie Gouda hebben daar een mening over en kunnen en willen dat ook inbrengen. Op papier, als inbreng in de commissievergadering of via (mail)contacten met de diverse fracties.

Bespreken en beoordelen

Maar het betekent wel dat de woordvoerders van de partijen niet alleen stukken lezen, vragen stellen aan de wethouder en vergaderen. Daarnaast luisteren ze ook naar de waardevolle inbreng van inwoners van Gouda.

En uiteindelijk moet er een besluit worden genomen. Dan moet het werk van de ambtelijke organisatie, die de stukken over mobiliteit en parkeren heeft opgesteld, worden beoordeeld. Rekening houdend met de verschillende inbrengen van de burgers, de standpunten van de andere politieke partijen in Gouda en de haalbaarheid van wijzigingsvoorstellen. Ook dat vergt weer veel overleg tussen de woordvoerders van de verschillende partijen, de wethouder en de ambtelijke organisatie.

Als ik zie wat er door mijn mederaadsleden aan tijd wordt gestoken in de behandeling van dit onderwerp is dit een schoolvoorbeeld van de reden waarom de energie van raadsleden soms even op is.

En uiteindelijk moet er worden gestemd

Het is uiteraard de taak van de gemeenteraad om een besluit te nemen.
Zeker is dat niet alle betrokken inwoners even tevreden zullen zijn met de uitkomst. Daarvoor zijn de belangen te verschillend.

Als fractie van de ChristenUnie stellen wij onszelf steeds de vraag wat wij het beste vinden voor de hele stad Gouda. Daar laten wij ons stemgedrag door bepalen. Daar mag u op rekenen en dat willen we ook altijd uitleggen. En daar telt de mening van de inwoners in mee!

De foto: “Er is niets nieuws onder de zon (Pred. 1 vers 9)”

De foto boven deze blog heb ik genomen van een krantenbericht dat door mijn vader in 1970 is uitgeknipt.