In het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie Gouda voor de periode 2022-2026 staat dat we willen bijdragen aan een schonere lucht en betere leefbaarheid. We willen ons  inzetten voor een goede voorlichting over het stoken van hout en over het nut van houtrookfilters. Mensen met luchtwegklachten, zoals astma, worden letterlijk ziek van vuile lucht. Dat willen we voorkomen.

Houtstook zorgt in Nederland naar schatting voor 14% van alle luchtvervuiling en een kwart van alle fijnstof. Dat is een gemiddelde, lokale meetapparatuur komt tot 30 keer hoger uit. Een enkele houtkachel is al snel vervuilender dan meerdere dieselvrachtwagens. In houtrook zitten vaak PAKs, polycyclische aromatische koolwaterstoffen. PAKs en het ultrafijnstof zijn schadelijk voor mens en dier en kankerverwekkend. Uit onderzoek van RIVM, TNO, GGD Amsterdam en Universiteit Utrecht blijkt dat houtrook negatieve effecten heeft op de gezondheid van inwoners.

De Gezondheidsraad concludeert in het advies Risico’s van ultrafijnstof in de buitenlucht dat er steeds meer aanwijzingen zijn dat langdurige blootstelling aan ultrafijnstof een negatieve invloed heeft op de gezondheid, met name op de luchtwegen, hart en bloedvaten.

De gemeente Gouda heeft het Schone Lucht Akkoord ondertekend. Daarin is afgesproken om de luchtvervuiling van houtrook terug te dringen. In het overzicht van maatregelen van het Schone Lucht Akkoord dat op 4 april 2022 naar de gemeenteraad is gestuurd blijkt dat de gemeente nog niet alle maatregelen doorvoert.

Samen met GroenLinks, Partij voor de Dieren en D66 heeft de ChristenUnie daarom vragen gesteld. Wij hopen en verwachten dat het college verdere mogelijkheden ziet om de negatieve effechten van houtrook terug te dringen en de lucht schoner te krijgen. Zie hier voor de Schriftelijke vragen

 

 


Op 1 maart 2024 is het nieuwe parkeerbeleid voor de Binnenstad ingegaan. Tot die datum konden bewoners van de Binnenstad een vergunning aanvragen voor parkeren op straat of op een parkeerterrein. Daarna gaat een vergunningenplafond gelden voor nieuwe aanvragen. Het doel daarvan is zorgen dat er niet veel meer vergunningen worden afgegeven dan er parkeerplaatsen zijn. Wat is er nu veranderd?

De cijfers
Tot 1 maart hadden 1372 mensen een vergunning voor straatparkeren. Voor de periode vanaf 1 maart zijn er 1295 aanvragen gedaan. Het aantal parkeerplaatsen in de Binnenstad is gelijk gebleven op 1092, maar er zijn 80 auto’s minder die hiervan gebruik kunnen maken. Dat betekent minder rondjes rijden op zoek naar een parkeerplek. Daarnaast hebben 141 mensen een vergunning aangevraagd voor de parkeerterreinen Klein Amerika, Schouwburgplein en Vossenburchkade. Voor de Stationsgarage was er maar 1 aanvraag.

Hoogte vergunningenplafond: 1295
In het parkeerbeleid was een plafond opgenomen voor de Binnenstad van 1200 vergunningen. De ChristenUnie en PvdA vonden dat niet realistisch. Want wie een nieuwe aanvraag indient, moet dan op een wachtlijst, tot het aantal verleende vergunningen is gezakt (doordat vergunningen worden ingeleverd of niet verlengd). We willen niet dat deze mensen hun auto dan in de omliggende wijken gaan parkeren, waar nog geen vergunning nodig is. Daarom dienden we een motie in, dat het plafond moest worden vastgesteld op het werkelijke aantal aanvragen. De motie is aangenomen en het plafond is dus 1295 geworden.

Autoluwe binnenstad
Het einddoel is een autoluwe binnenstad, met meer groen en meer ruimte voor voetgangers en fietsers. We verwachten dat volgend jaar meer mensen kiezen voor een vergunning op een terrein, omdat een straatvergunning nog duurder wordt. Daarnaast willen we mensen motiveren om OV en deelauto’s te gebruiken. We wachten ook nog steeds op een onderzoek naar extra parkeerruimte buiten de singels, zodat minder parkeerplaatsen in de Binnenstad nodig zijn.

Conclusie
We zijn blij dat er minder auto’s op straat zullen staan in de Binnenstad. Tegelijk zijn we blij dat het vergunningenplafond op 1295 is vastgesteld. Zo ontstaat in de omliggende wijken geen extra overlast door parkeerders die op de wachtlijst staan voor een vergunning. We zien dit als eerste stappen naar een autoluwe, groene Binnenstad, met een fijn leefklimaat voor iedereen.

De realisatie van het project Ecopark, de vervanging van ons huidige afvalbrengstation, is vertraagd en de kosten vallen flink hoger uit. De Groene Hart Rekenkamer is verzocht een onderzoek uit te voeren.

Wat voorafging
Tijdens de behandeling in de raadsvergadering op 1 juli 2020[1] stond in het raadsvoorstel dat het nieuwe Ecopark uiterlijk eind 2021 in gebruik genomen zou zijn. De raad stemde toen in met het budget van € 3.465.000 voor dit project. In mei 2021 werd om extra geld gevraagd, het budget is toen opgehoogd naar € 4.002.000. In het najaar van 2021 werd duidelijk dat de oplevering voor het einde van dat jaar niet haalbaar was. De uiterste deadline voor oplevering van het Ecopark werd toen verschoven naar 1 maart 2023.

Ontwikkelingen in 2023
Met een raadsmemo op 28 maart 2023 werd de gemeenteraad geinformeerd over vertraging en extra kosten. Dit leidde uiteraard tot flink wat vragen en bespreking.[2] In april 2023 werd nog de verwachting uitgesproken dat de oplevering in 2023 zou plaatsvinden[3]. Door middel van het raadsbesluit van 1 november 2023 is een aanvullend budget van €4.644.290 beschikbaar gesteld.[4]

Evaluatie
Om dit voor de toekomst te voorkomen en lessen uit dit project te trekken, is een interne ambtelijke evaluatie uitgevoerd. De raad heeft op 19 september 2023 een memo ontvangen, met de uitkomsten hiervan.[5] Vanwege de herleidbaarheid naar personen is de interne ambtelijke evaluatie niet integraal met de raad gedeeld. In januari 2024 is de interne evaluatie vertrouwelijk ter inzage bij de griffie gelegd. In de commissievergadering van 31 januari is de besluitvorming, het verloop van dit project en de informatievoorziening naar de raad besproken. Het memo met de uitkomsten van de interne evaluatie riep best wat vragen op. De beantwoording van het college kon deze vragen nog niet geheel wegnemen, mede door de vertrouwelijkheid van informatie.

Onderzoek Groene Hart Rekenkamer
In de raadsvergadering van 7 februari 2024 is een motie, waarin de Groene Hart Rekenkamer is verzocht een onderzoek te doen naar het project Realisatie Ecopark unaniem aangenomen. Door het niet-openbaar zijn van een deel van de informatie heeft hoor-wederhoor nog niet goed kunnen plaatsvinden. Een feitenonderzoek door een deskundige, externe partij vindt ChristenUnie Gouda daarom op zijn plaats. Wij hebben uitvoerig meegedacht en meegeschreven met het opstellen van de motie. Er is ondermeer verzocht om specifiek aandacht te besteden aan de risicoanalyses (en daaraan gekoppeld de risicovoorziening in euro’s) bij aanvang van het project en de bijstellingen gedurende het project. Verder is verzocht om de tijdigheid van informatievoorziening aan de raad inzake vertragingen, kostenverhogingen, technische tegenslagen en monitoring van het proces te onderzoeken.

Afsluitend
Het rapport van het onderzoek van de Groene Hart Rekenkamer wordt voor de zomer van 2024 verwacht. Het is dan aan de raad om daar conclusies uit te trekken. Voor nu is in ieder geval duidelijk dat de kosten voor het Ecopark meer dan verdubbeld zijn. De huidige verwachting is dat het Ecopark eind dit jaar opgeleverd wordt.

Link naar eerdere blog https://cugouda.nl/ecopark/

Link naar AD https://www.ad.nl/gouda/rekenkamer-start-onderzoek-naar-financieel-debacle-rond-ecopark-gouda~ab8540b6/

https://www.ad.nl/gouda/extern-onderzoek-naar-miljoenendebacle-ecopark-gouda-ik-ben-mij-kapot-geschrokken~a20da8e6/

 

[1] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/501a0001-feeb-48af-93e7-a9b6a13d7833

[2] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/ec00c7e8-d3f3-4e92-8a87-9aab3be86ca5

[3] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Document/ec00c7e8-d3f3-4e92-8a87-9aab3be86ca5?documentId=33a6c07e-3430-47ec-90cd-c6fc1308b488&agendaItemId=0121d100-d713-46cb-a19f-2293f7a22771

[4] https://portal.ibabs.eu/Document/AgendaItem/8f9acd07-51de-443d-90d5-acc002f57b15/9c8e3845-aaaa-4a80-ac89-ebc0754cad93/6e0aa1f6-8bb0-45b5-babd-902eadd54b1e

[5] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/61837ede-0082-42d7-b2ac-20888d7bff55

Is er straks nog wel voldoende plek om in Gouda te bevallen? Of moeten vrouwen naar Rotterdam en Nieuwegein? De ChristenUnie Gouda maakt zich grote zorgen over de capaciteit in het Groene Hart Ziekenhuis. Want als de afdeling verloskunde in Zoetermeer sluit, moeten er veel meer zwangeren naar Gouda en daar is het al druk. Bovendien kan het ziekenhuis niet uitbreiden, omdat het stroomnet vol is.

In 2023 is het HagaZiekenhuis gefuseerd met het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer. Recent bleek dat het Haga Ziekenhuis in financiële problemen zit en daardoor miljoenen moet bezuinigen . Het voorstel is om de afdeling verloskunde in Zoetermeer te sluiten. Nu zijn daar zo’n 1200 bevallingen per jaar, die dus ergens anders naartoe moeten. Ook komen mensen uit de regio naar Zoetermeer als er geen plek is. Maar voor veel mensen uit Zoetermeer, is Gouda dichterbij dan Den Haag, zodat er honderden bevallingen in het Groene Hart Ziekenhuis bij kunnen komen.
Op 4 februari bleek echter dat het stroomnet vol is, zodat er geen grote gebruikers meer kunnen bijkomen of uitbreiden. Tot 2029 blijven er problemen met de stroomvoorziening in Gouda en Reeuwijk. De ChristenUnie vraagt zich dan ook af of extra bevallingen in Gouda passen binnen het bestaande zorgaanbod, of dat dit tot problemen leidt.

Goudse verloskundigen zijn ook ongerust. Eerst verloor Woerden de afdeling verloskunde, daarna volgde Schiedam en mogelijk straks ook Zoetermeer. Ze maken zich zorgen, omdat het in Gouda én de regio al druk is en er nog veel nieuwe woningen bijkomen. Moeten vrouwen uit Gouda dan in Rotterdam of Nieuwegein gaan bevallen als er voor hen geen plek is in het Groene Hart Ziekenhuis? Voor een veilige, goede bevalling is het juist belangrijk als vrouwen snel in hun eigen, vertrouwde omgeving terecht kunnen. Dat scheelt complicaties bij moeder en kind.

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen dat de financiële problemen en keuzes van het HagaZiekenhuis nu gevolgen dreigen te hebben voor Goudse moeders en baby’s. De fractie heeft vragen gesteld aan het college, omdat er overleg nodig is met de regio. Over dit soort ingrijpende besluiten zou veel meer gecommuniceerd moeten worden, omdat veel onduidelijk blijft voor inwoners.

Het is erg moeilijk om als lokale politiek invloed uit te oefenen op ziekenhuisbesturen. Want deze acute zorg is volgens de wet de taak van zorgaanbieders en gemeenten hebben hier helaas heel weinig directe invloed op. We hopen daarom op samenwerking tussen alle betrokken partijen.
Want ook al gaan wij als lokale partij niet over acute zorg, we willen wel opkomen voor de belangen van onze inwoners!

Stemuitslag vergunningenplafond

Woensdagavond besloot de raad over de nieuwe parkeerverordening. Daar is veel onrust over geweest en we willen graag uitleggen hoe de ChristenUnie daarnaar kijkt. Want we dienden een amendement en motie in, samen met andere partijen en wijzigden daarmee de plannen.

Hoe het was
In de Binnenstad zijn meer dan 1350 vergunningen afgegeven waarmee mensen op straat kunnen parkeren. Maar er zijn hooguit 1200 plekken beschikbaar. Sommige mensen parkeren daarom toch in de omliggende wijken. Anderen vragen niet eens een vergunning aan, maar parkeren altijd in Korte Akkeren. Dat leidt tot overlast in Korte Akkeren en Kort Haarlem.

Plannen
In mei 2023 heeft de raad ingestemd met Wijkmobiliteitsplannen voor de Binnenstad, Korte Akkeren en Kort Haarlem. Daarin staat van alles over het veiliger maken van straten en over parkeren. Want we willen graag een groenere, autoluwe binnenstad en minder parkeeroverlast. Daarom hebben we ingestemd met een aantal uitgangspunten:
1. In de Binnenstad komt een vergunningenplafond van 1200 voor straatparkeren: hetzelfde als het aantal plekken. Wie nu een vergunning heeft, kan die verlengen. Wie een nieuwe vergunning wil, komt op een wachtlijst, tot het aantal verleende straatvergunningen is gezakt tot 1200.
2. Binnenstadsbewoners kunnen voortaan een (goedkopere) vergunning krijgen voor Klein Amerika, Vossenburchkade, Schouwburgplein of Stationsgarage. Hierbij geldt een maximum per terrein, zodat er ook bezoekers kunnen parkeren.
3. In Korte Akkeren en Kort Haarlem wordt gereguleerd parkeren ingevoerd, nadat met de wijken is overlegd over de beste vorm, tijden en tarieven.
4. Er komt een onderzoek naar extra parkeerruimte buiten de singels.
5. Er komen (beveiligde) parkeerplaatsen voor bedrijfsbusjes, zodat ze niet meer op straat staan.

Parkeerverordening
Gisteravond moest er een raadsbesluit genomen worden over de nieuwe parkeerverordening, die 1 maart 2024 ingaat. Daarin zou het college de bevoegdheid krijgen om (waar dan ook) een vergunningenplafond in te voeren, waarna in de Binnenstad het plafond zou gaan gelden. In de Binnenstad gaat het tarief omhoog van E 150 naar E 225, maar op de terreinen komen vergunningen beschikbaar voor E 150.

Ons probleem met het voorstel
Omdat de punten 3, 4 en 5 nog niet geregeld zijn, heeft de ChristenUnie grote moeite met het invoeren van het vergunningenplafond. We zijn bang dat de mensen die op een wachtlijst komen voor een vergunning, hun auto in de omliggende wijken parkeren. Dan wordt de overlast daar nog veel groter. Bovendien vindt de ChristenUnie dat de bevoegdheid voor dit soort ingrijpende besluiten bij de gemeenteraad hoort te liggen.
Wel vinden we het verstandig om mensen alvast te verleiden om buiten de singels te parkeren, door goedkopere vergunningen te verlenen voor de terreinen.

Motie en amendement
Na lang overleg met andere partijen heeft de ChristenUnie een motie ingediend. In dit voorstel staat dat het vergunningenplafond nu niet naar 1200 kan. Laten we kijken wat voor dit jaar een realistisch aantal vergunningen is en hoeveel mensen alvast naar de terreinen overstappen. Tegelijk willen we niet dat het aantal vergunningen op straat enorm groeit.
De ChristenUnie stelt (samen met PvdA) voor om het vergunningenplafond vast te stellen op het daadwerkelijk aantal aangevraagde straatvergunningen. In het amendement stellen we voor (samen met VVD) om de bevoegdheid voor een vergunningenplafond bij de gemeenteraad te leggen.

Hoe verder?
Zowel de motie als het amendement zijn aangenomen, zelfs bijna unaniem. Ook de gewijzigde verordening is aangenomen. Dat betekent dat per 1 maart de regels en tarieven voor vergunningen veranderen, maar niet zo dramatisch als eerst werd voorgesteld. Nu is het aan wethouder Klijmij-Van der Laan van GroenLinks om zo snel mogelijk met de andere onderdelen van het plan aan de slag te gaan.

Mijn naam is Alexander Wanders. Ik ben getrouwd met Julia en samen zijn we ouders van Jaffe (2). We wonen met veel plezier in de wijk Kort Haarlem en kerken in de Hervormde Gemeente te Stolwijk (wijk 2). Ik ben geboren en getogen in Gouda. Opgegroeid in Goverwelle en later in Bloemendaal gewoond. Na het behalen van mijn mavo diploma aan de GSG Leo Vroman heb ik mijn havo diploma behaald aan het voormalig ID College (nu MBO Rijnland). Voor bijbaantjes had de Goudse horeca mijn hart waar ik op de Markt in de bediening heb gewerkt naast mijn studie. Mijn hobby’s zijn koken, reizen, muziek luisteren en sporten.

Ik word geboeid door maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. In de HBO-studie bestuurskunde/ overheidsmanagement vond ik de studie die mij op het lijf geschreven was. Na het behalen van mijn bachelor in 2018 ben ik aan de slag gegaan bij de gemeente Zoetermeer op het snijvlak van economie en gebiedsontwikkeling. Na een uitstap naar een startup ben ik in 2020 weer teruggekeerd bij de gemeente Zoetermeer waar ik nu werk als senior projectmanager / strategisch adviseur. Hier werk ik aan projecten op het gebied van wijkontwikkeling, publieke gezondheid en de omgevingsvisie.

Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in wat er in de wereld en in mijn nabije omgeving gebeurt. Dit is aangewakkerd doordat mijn moeder met haar ouders en zus in 1976 moest vluchten voor dictator Pinochet van Chili naar Nederland. Mijn opa was politiek actief, werd daarom vervolgd en ter werk gesteld in een concentratiekamp. Deze familiegeschiedenis heeft impact op mij gehad en mijn interesse in de politiek verder versterkt. 

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 heb ik mij aangemeld om te helpen bij het opstellen van het verkiezingsprogramma van de CU Gouda. Ik heb hiervoor diverse ondernemers in Gouda gesproken en dat vormde input voor de economie paragraaf van het programma. Vervolgens mocht ik op plek 7 van de kandidatenlijst staan. 

Sinds 6 november 2023 mocht ik mij voor CU Gouda inzetten als burgerraadslid. Dit ervaarde ik als eervol werk waarin ik onze kiezers mag vertegenwoordigen in verschillende commissies van de Goudse gemeenteraad. Zo heb ik het woord gevoerd over diverse woningbouwontwikkelingen in de stad, re-integratiebeleid en de toekomst van GOUDasfalt

Op 17 januari 2024 ben ik geïnstalleerd als gemeenteraadslid. Ik neem deze plek over van Daphne Super die de afgelopen 8 maanden Lennart Visser heeft vervangen. Lennart heeft vorig jaar een heftig ongeluk gehad en herstelt hiervan. Wederom eervol werk om te mogen doen. Het geeft mij enorm veel energie om de stem van onze achterban te verwoorden in de gemeenteraad, mee te denken en te beslissen over de toekomst van Gouda.

Gouda is een bijzondere stad vanwege haar historie, regionale rol voor diverse voorzieningen en diversiteit aan inwoners. Er spelen diverse vraagstukken die de komende jaren aandacht vragen en veel Gouwenaars direct raken. Denk aan een tekort aan woningen, mobiliteittransitie, parkeren, veiligheid, ruimte voor werken, energietransitie en bodemdaling.

Dat ik mag weten dat ik het niet van mijzelf kan verwachten, maar al mijn vragen en dilemma’s bij God mag brengen geeft mij rust en houvast. Ik vind het belangrijk om politiek te bedrijven vanuit het uitgangspunt dat wij onze naasten liefhebben als onszelf en dat we daarmee ook een schild voor de zwakkeren mogen zijn. In mijn tijd als raadslid zal ik daarnaar streven met vallen en opstaan.

In het weekend ben ik vaak in de binnenstad te vinden voor een rondje over de Markt of een hapje/drankje. Als je vragen hebt of je wil nader kennismaken dan ben ik goed te bereiken via een mailtje naar alexander.wanders@cugouda.nl. Via Instagram kun je mijn avonturen als raadslid ook volgen: @Alexander.Ricardow

 

 

 

Huishoudelijke zorg, begeleiding en dagbesteding wordt voortaan voor vijf jaar toegekend.

ChristenUnie en PvdA willen dat jeugdzorg en WMO niet steeds opnieuw moet worden aangevraagd. Het college heeft nu besloten dat een beschikking vijf jaar geldig is, behalve als er vooraf al duidelijk is dat de hulp korter nodig is. Wel wordt er regelmatig een evaluatie gedaan, om te kijken of er iets anders nodig is.

In april vroegen ChristenUnie en PvdA om het systeem voor toekenning van hulp te wijzigen. Mensen moesten steeds opnieuw een aanvraag doen en hadden iedere keer stress of hun hulp wel bleef. Het is zwaar om iedere keer te vertellen wat je allemaal niet kunt en dat je chronische ziekte of lichamelijke beperking niet overgaat. Voor de gemeente en instanties was het ook veel administratie.

De bedoeling is nu dat mensen standaard voor vijf jaar hulp krijgen. De gemeente vraagt wel regelmatig of de hulp nog past: soms wordt iemand erger ziek of verandert de situatie. Omdat er minder administratie is, kan de gemeente meer tijd nemen voor een goede dienstverlening. Zo kan de zorg ook sneller worden aangepast als dat nodig is.

De ChristenUnie en PvdA zijn erg blij met deze verandering. Het scheelt veel stress en onzekerheid als duidelijk is dat je langdurig hulp krijgt. We verwachten dat de kwaliteit van de dienstverlening ook omhoog gaat als mensen een vaste contactpersoon krijgen.

Zie Raadsmemo

Lenen voor een koopwoning 

Ik begin maar weer met een voorbeeld uit mijn eigen omgeving. Mijn dochter is voorzichtig aan het kijken naar een andere koopwoning. Als je voor het eerst een woning koopt heeft eigenlijk niemand er problemen mee als dat bijna helemaal met geleend geld wordt betaald. Ja, je moet natuurlijk wel de rente en aflossing kunnen betalen uit je eigen inkomsten. En je moet een deel “eigen geld” hebben. Afgelopen week had zij een afspraak met een hypotheekadviseur die met haar ging uitrekenen wat ze kan gaan lenen.

Het kopen van een auto 

Voor een huis vinden we het gewoon om geld te lenen, voor een auto is het al minder gebruikelijk. Ook al gaat de auto een aantal jaren mee, toch zullen veel mensen die auto met gespaard geld willen kopen. Dat is lastig genoeg. Want zeker met de overgang naar elektrische auto’s de komende jaren betekent het dat de volgende (tweedehands) auto waarschijnlijk fors duurder gaat worden. En dan moet je ook nog rekeningen houden met inflatie. Dat sparen doe je van je normale inkomen. Dat betekent dat je minder kunt uitgeven aan andere leuke dingen, zoals hobby’s, sport en uitgaan.  

Natuurlijk, als je gaat lenen hoef je niet vooraf te sparen, maar doe je dat eigenlijk achteraf. Een nadeel, je betaalt wel rente. Het voordeel is dat de inflatie de pijn steeds kleiner maakt. Datzelfde geld ook voor de gemeente Gouda. 

En, leent de gemeente Gouda nu te veel? 

Geld lenen bij de bank doe je dus om grote uitgaven mee te doen. Grote uitgaven voor zaken die lang meegaan zoals gebouwen en bijvoorbeeld auto’s (Investeringen). Voor de gemeente Gouda horen daar ook minder vanzelfsprekende dingen bij zoals riolering, bruggen en wegen.  Van een woonhuis zijn we gewend dat die een leven lang meegaat. Voor investeringen die de gemeente doet is dat veel minder vaak waar. Scholen raken verouderd en moeten opnieuw worden gebouwd of fors worden opgeknapt. En ophogen? U en ik hebben daar regelmatig last van.   

Zoals ik in de vorige aflevering van deze reeks al vertelde heeft de gemeente Gouda behoorlijk veel bezit. Maar de vraag blijft hoeveel mag de gemeente daarvan nu met geleend geld betalen?  

Gelukkig hebben ook gemeenten een adviseur. De vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG). Die heeft een norm vastgesteld wanneer zij vinden dat lenen nog gezond is. Ook de VNG kijkt, net als de adviseur bij het kopen van een woonhuis, of er voldoende geld binnenkomt om de lening terug te kunnen betalen. De VNG vindt het gezond als er niet meer dan 90% van het inkomen wordt geleend. In Gouda was dat in 2022 het geval.  

Het geleende bedrag eind 2022 van 235 miljoen was minder dan 71 % van de inkomsten. Volgens de VNG wordt het boven de 90 % oppassen en boven de 130 % wordt het ongezond.  

Conclusie 

De gemeente Gouda leent volgens de norm van de VNG dus niet te veel en is op dit moment gezond. 

Blijft de gemeente Gouda gezond? 

In mijn vorige uitleg over het huishoudboekje van de gemeente Gouda deel 2 gaf ik het voorbeeld hoe het uitstellen van investeringen een probleem kan opleveren. Als je moet gaan inhalen kom je geld tekort. Dat lijkt ook het geval in onze mooie gemeente Gouda. In de begroting voor de jaren 2023 tot en met 2027 wordt namelijk een schatting gemaakt van wat er de komende vijf jaar allemaal moet worden aangeschaft. Dat is bij elkaar een bedrag van 217 miljoen euro. Bijna evenveel als wat er nu als waarde in de boeken staat.  

Het is niet moeilijk om te voorspellen dat de schuld dan uitkomt boven de gezonde groene zone van de 90 %. Een mogelijke oplossing is om de investeringen, als dat verantwoord kan uit te stellen. 

Kan dat? Of zijn achterstallige investeringen de oorzaak? Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Belangrijke posten zijn de investeringen in verouderde scholen, het op orde brengen van de riolering en het aanpassen van de bezittingen aan de klimaatdoelen. Een deel daarvan is achterstallig en een deel daarvan zijn ook nieuwe doelstellingen en nieuwe regelgeving vanuit het rijk waar de gemeente zich aan moet houden. 

Op de lange termijn moeten we dus oppassen dat de gezondheid van de gemeente niet te ver achteruitgaat door te veel te lenen.  

Deel 1 https://cugouda.nl/het-huishoudboekje-van-de-gemeente-gouda/ 

Deel 2 https://cugouda.nl/het-huishoudboekje-van-de-gemeente-gouda-deel-2/ 

Inleiding
Vrijdag 22 september ontving de gemeente Gouda, net als andere gemeenten, van de staatssecretaris een dringend verzoek om extra opvangplekken beschikbaar te maken. Gouda heeft voor 2023 de taakstelling om in totaal 13 opvangplekken voor AMV’s met status te realiseren. De gemeenteraad is hierover geinformeerd en ontving een aanvullende memo. Er worden momenteel nog geen AMV-ers in Gouda opgevangen, zo blijkt uit de beantwoording van onze vragen. Gouda heeft besloten om 12 opvangplekken voor AMV-ers met status versneld te realiseren.

Kwaliteit van opvang en voorzieingen
Als ChristenUnie Gouda onderschrijven we het belang om te komen tot een duurzame oplossing voor de opvang van AMV-ers.
Wij hebben daarom aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de opvang en de nodige voorzieningen, zoals goed en passend onderwijs, leer-werktrajecten, stages, gezondheidszorg en dagbesteding. Integratie is geen keuze maar een morele verplichting. Daarom willen we dat nieuwkomers zo snel mogelijk opgenomen worden in onze samenleving. Dat gaat sneller en beter als zij actief deel kunnen nemen aan de maatschappij. Uit de beantwoording van de vragen van de ChristenUnie blijkt dat er geen uitgebreide analyse is gedaan of Gouda deze voorzieningen kan leveren. Wij begrijpen uiteraard dat als er een verzoek komt om met spoed extra opvangplekken beschikbaar te stellen, er geen tijd is voor een uitgebreide analyse. Anderzijds, weten we ook dat er een flinke provinciale opgave ligt en er in Gouda nog geen AMV-ers werden opgevangen, dus het lag in lijn der verwachting dat deze vraag zou komen.

Informatievoorziening
Het college deed het aanbod om de raad periodiek bij te praten over dit dossier. Er is een toezegging gedaan, op basis van onze vragen, dat er elk kwartaal een memo naar de gemeenteraad wordt gestuurd (en zo nodig eerder, als de ontwikkelingen daarom vragen).

 

Inleiding
De realisatie van het Ecopark, de vervanging van ons huidige afvalbrengstation, is vertraagd en de kosten vallen hoger uit. In de gemeenteraad zijn gesprekken gevoerd over de keuzes wat betreft de afbouw, financiële effecten en mogelijkheden tot besparing en/of genereren van inkomsten op het Ecopark.

ChristenUnie kiest voor zekerheid, zowel in kosten als qua opleveringsdatum.
Op basis van de aan de raad aangeleverde informatie hebben wij gekozen voor het afbouwen van het Ecopark met een (hei)paalfundering. Daarmee worden alle onzekerheden qua zettingsgedrag ter plaatse van de paalfundering geëlimineerd. De uitvoeringstijd is goed planbaar zodat binnen enkele maanden gestart kan worden met de afbouw, die zo’n 9 maanden zal duren.

Tijdelijke oplossingen
Wij verwachten dat wordt voorzien in uitwijk elders, extra ophaalmomenten en opruimen in de wijken. Dat hiervoor een post is opgenomen in het scenario, stelt al enigszins gerust. Als u signalen waarneemt dat de tijdelijke oplossingen niet toereikend zijn, dan vernemen wij dat graag.

Uitgangspunten
Als ChristenUnie hechten wij belang aan de eerdere uitgangspunten, zoals CO2-neutrale bedrijfsvoering van het Ecopark, circulariteit, toekomstbestendigheid, stimulering van afvalscheiding aan de bron, een innamepunt voor kringloop en goede toegankelijk voor mensen met een beperking.

Wie gaat dat betalen?
De oorspronkelijke afspraak was dat de kosten voor de bouw van het Ecopark via de afvalstoffenheffing betaald zouden worden. De kosten kunnen ook in de begroting worden opgevangen. Wij kiezen ervoor om deze heffing nu niet verder te laten stijgen, maar de kosten op te vangen in de begroting. Hoewel dit evenwel betekent dat de belastingbetaler betaalt, wordt dit niet direct in de portomonnee gevoeld.

Evaluatie
De raad heeft een memo ontvangen, met de uitkomsten van de interne ambtelijke evaluatie en de lessen die geleerd zijn. Op korte termijn zal een vergadering gepland worden, waarin de evaluatie en geleerde lessen zullen worden besproken.

Ten behoeve van eerder vergaderingen heeft ChristenUnie technische vragen gesteld. Vragen CU Gouda september en Vragen CU Gouda april

Alle stukken zijn te vinden op de site van de gemeente Gouda: Stukken oktober 2023 en Stukken april 2023

Artikel AD