De realisatie van het project Ecopark, de vervanging van ons huidige afvalbrengstation, is vertraagd en de kosten vallen flink hoger uit. De Groene Hart Rekenkamer is verzocht een onderzoek uit te voeren.

Wat voorafging
Tijdens de behandeling in de raadsvergadering op 1 juli 2020[1] stond in het raadsvoorstel dat het nieuwe Ecopark uiterlijk eind 2021 in gebruik genomen zou zijn. De raad stemde toen in met het budget van € 3.465.000 voor dit project. In mei 2021 werd om extra geld gevraagd, het budget is toen opgehoogd naar € 4.002.000. In het najaar van 2021 werd duidelijk dat de oplevering voor het einde van dat jaar niet haalbaar was. De uiterste deadline voor oplevering van het Ecopark werd toen verschoven naar 1 maart 2023.

Ontwikkelingen in 2023
Met een raadsmemo op 28 maart 2023 werd de gemeenteraad geinformeerd over vertraging en extra kosten. Dit leidde uiteraard tot flink wat vragen en bespreking.[2] In april 2023 werd nog de verwachting uitgesproken dat de oplevering in 2023 zou plaatsvinden[3]. Door middel van het raadsbesluit van 1 november 2023 is een aanvullend budget van €4.644.290 beschikbaar gesteld.[4]

Evaluatie
Om dit voor de toekomst te voorkomen en lessen uit dit project te trekken, is een interne ambtelijke evaluatie uitgevoerd. De raad heeft op 19 september 2023 een memo ontvangen, met de uitkomsten hiervan.[5] Vanwege de herleidbaarheid naar personen is de interne ambtelijke evaluatie niet integraal met de raad gedeeld. In januari 2024 is de interne evaluatie vertrouwelijk ter inzage bij de griffie gelegd. In de commissievergadering van 31 januari is de besluitvorming, het verloop van dit project en de informatievoorziening naar de raad besproken. Het memo met de uitkomsten van de interne evaluatie riep best wat vragen op. De beantwoording van het college kon deze vragen nog niet geheel wegnemen, mede door de vertrouwelijkheid van informatie.

Onderzoek Groene Hart Rekenkamer
In de raadsvergadering van 7 februari 2024 is een motie, waarin de Groene Hart Rekenkamer is verzocht een onderzoek te doen naar het project Realisatie Ecopark unaniem aangenomen. Door het niet-openbaar zijn van een deel van de informatie heeft hoor-wederhoor nog niet goed kunnen plaatsvinden. Een feitenonderzoek door een deskundige, externe partij vindt ChristenUnie Gouda daarom op zijn plaats. Wij hebben uitvoerig meegedacht en meegeschreven met het opstellen van de motie. Er is ondermeer verzocht om specifiek aandacht te besteden aan de risicoanalyses (en daaraan gekoppeld de risicovoorziening in euro’s) bij aanvang van het project en de bijstellingen gedurende het project. Verder is verzocht om de tijdigheid van informatievoorziening aan de raad inzake vertragingen, kostenverhogingen, technische tegenslagen en monitoring van het proces te onderzoeken.

Afsluitend
Het rapport van het onderzoek van de Groene Hart Rekenkamer wordt voor de zomer van 2024 verwacht. Het is dan aan de raad om daar conclusies uit te trekken. Voor nu is in ieder geval duidelijk dat de kosten voor het Ecopark meer dan verdubbeld zijn. De huidige verwachting is dat het Ecopark eind dit jaar opgeleverd wordt.

Link naar eerdere blog https://cugouda.nl/ecopark/

Link naar AD https://www.ad.nl/gouda/rekenkamer-start-onderzoek-naar-financieel-debacle-rond-ecopark-gouda~ab8540b6/

https://www.ad.nl/gouda/extern-onderzoek-naar-miljoenendebacle-ecopark-gouda-ik-ben-mij-kapot-geschrokken~a20da8e6/

 

[1] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/501a0001-feeb-48af-93e7-a9b6a13d7833

[2] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/ec00c7e8-d3f3-4e92-8a87-9aab3be86ca5

[3] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Document/ec00c7e8-d3f3-4e92-8a87-9aab3be86ca5?documentId=33a6c07e-3430-47ec-90cd-c6fc1308b488&agendaItemId=0121d100-d713-46cb-a19f-2293f7a22771

[4] https://portal.ibabs.eu/Document/AgendaItem/8f9acd07-51de-443d-90d5-acc002f57b15/9c8e3845-aaaa-4a80-ac89-ebc0754cad93/6e0aa1f6-8bb0-45b5-babd-902eadd54b1e

[5] https://gouda.bestuurlijkeinformatie.nl/Agenda/Index/61837ede-0082-42d7-b2ac-20888d7bff55

Is er straks nog wel voldoende plek om in Gouda te bevallen? Of moeten vrouwen naar Rotterdam en Nieuwegein? De ChristenUnie Gouda maakt zich grote zorgen over de capaciteit in het Groene Hart Ziekenhuis. Want als de afdeling verloskunde in Zoetermeer sluit, moeten er veel meer zwangeren naar Gouda en daar is het al druk. Bovendien kan het ziekenhuis niet uitbreiden, omdat het stroomnet vol is.

In 2023 is het HagaZiekenhuis gefuseerd met het LangeLand Ziekenhuis in Zoetermeer. Recent bleek dat het Haga Ziekenhuis in financiële problemen zit en daardoor miljoenen moet bezuinigen . Het voorstel is om de afdeling verloskunde in Zoetermeer te sluiten. Nu zijn daar zo’n 1200 bevallingen per jaar, die dus ergens anders naartoe moeten. Ook komen mensen uit de regio naar Zoetermeer als er geen plek is. Maar voor veel mensen uit Zoetermeer, is Gouda dichterbij dan Den Haag, zodat er honderden bevallingen in het Groene Hart Ziekenhuis bij kunnen komen.
Op 4 februari bleek echter dat het stroomnet vol is, zodat er geen grote gebruikers meer kunnen bijkomen of uitbreiden. Tot 2029 blijven er problemen met de stroomvoorziening in Gouda en Reeuwijk. De ChristenUnie vraagt zich dan ook af of extra bevallingen in Gouda passen binnen het bestaande zorgaanbod, of dat dit tot problemen leidt.

Goudse verloskundigen zijn ook ongerust. Eerst verloor Woerden de afdeling verloskunde, daarna volgde Schiedam en mogelijk straks ook Zoetermeer. Ze maken zich zorgen, omdat het in Gouda én de regio al druk is en er nog veel nieuwe woningen bijkomen. Moeten vrouwen uit Gouda dan in Rotterdam of Nieuwegein gaan bevallen als er voor hen geen plek is in het Groene Hart Ziekenhuis? Voor een veilige, goede bevalling is het juist belangrijk als vrouwen snel in hun eigen, vertrouwde omgeving terecht kunnen. Dat scheelt complicaties bij moeder en kind.

De ChristenUnie maakt zich grote zorgen dat de financiële problemen en keuzes van het HagaZiekenhuis nu gevolgen dreigen te hebben voor Goudse moeders en baby’s. De fractie heeft vragen gesteld aan het college, omdat er overleg nodig is met de regio. Over dit soort ingrijpende besluiten zou veel meer gecommuniceerd moeten worden, omdat veel onduidelijk blijft voor inwoners.

Het is erg moeilijk om als lokale politiek invloed uit te oefenen op ziekenhuisbesturen. Want deze acute zorg is volgens de wet de taak van zorgaanbieders en gemeenten hebben hier helaas heel weinig directe invloed op. We hopen daarom op samenwerking tussen alle betrokken partijen.
Want ook al gaan wij als lokale partij niet over acute zorg, we willen wel opkomen voor de belangen van onze inwoners!

Stemuitslag vergunningenplafond

Woensdagavond besloot de raad over de nieuwe parkeerverordening. Daar is veel onrust over geweest en we willen graag uitleggen hoe de ChristenUnie daarnaar kijkt. Want we dienden een amendement en motie in, samen met andere partijen en wijzigden daarmee de plannen.

Hoe het was
In de Binnenstad zijn meer dan 1350 vergunningen afgegeven waarmee mensen op straat kunnen parkeren. Maar er zijn hooguit 1200 plekken beschikbaar. Sommige mensen parkeren daarom toch in de omliggende wijken. Anderen vragen niet eens een vergunning aan, maar parkeren altijd in Korte Akkeren. Dat leidt tot overlast in Korte Akkeren en Kort Haarlem.

Plannen
In mei 2023 heeft de raad ingestemd met Wijkmobiliteitsplannen voor de Binnenstad, Korte Akkeren en Kort Haarlem. Daarin staat van alles over het veiliger maken van straten en over parkeren. Want we willen graag een groenere, autoluwe binnenstad en minder parkeeroverlast. Daarom hebben we ingestemd met een aantal uitgangspunten:
1. In de Binnenstad komt een vergunningenplafond van 1200 voor straatparkeren: hetzelfde als het aantal plekken. Wie nu een vergunning heeft, kan die verlengen. Wie een nieuwe vergunning wil, komt op een wachtlijst, tot het aantal verleende straatvergunningen is gezakt tot 1200.
2. Binnenstadsbewoners kunnen voortaan een (goedkopere) vergunning krijgen voor Klein Amerika, Vossenburchkade, Schouwburgplein of Stationsgarage. Hierbij geldt een maximum per terrein, zodat er ook bezoekers kunnen parkeren.
3. In Korte Akkeren en Kort Haarlem wordt gereguleerd parkeren ingevoerd, nadat met de wijken is overlegd over de beste vorm, tijden en tarieven.
4. Er komt een onderzoek naar extra parkeerruimte buiten de singels.
5. Er komen (beveiligde) parkeerplaatsen voor bedrijfsbusjes, zodat ze niet meer op straat staan.

Parkeerverordening
Gisteravond moest er een raadsbesluit genomen worden over de nieuwe parkeerverordening, die 1 maart 2024 ingaat. Daarin zou het college de bevoegdheid krijgen om (waar dan ook) een vergunningenplafond in te voeren, waarna in de Binnenstad het plafond zou gaan gelden. In de Binnenstad gaat het tarief omhoog van E 150 naar E 225, maar op de terreinen komen vergunningen beschikbaar voor E 150.

Ons probleem met het voorstel
Omdat de punten 3, 4 en 5 nog niet geregeld zijn, heeft de ChristenUnie grote moeite met het invoeren van het vergunningenplafond. We zijn bang dat de mensen die op een wachtlijst komen voor een vergunning, hun auto in de omliggende wijken parkeren. Dan wordt de overlast daar nog veel groter. Bovendien vindt de ChristenUnie dat de bevoegdheid voor dit soort ingrijpende besluiten bij de gemeenteraad hoort te liggen.
Wel vinden we het verstandig om mensen alvast te verleiden om buiten de singels te parkeren, door goedkopere vergunningen te verlenen voor de terreinen.

Motie en amendement
Na lang overleg met andere partijen heeft de ChristenUnie een motie ingediend. In dit voorstel staat dat het vergunningenplafond nu niet naar 1200 kan. Laten we kijken wat voor dit jaar een realistisch aantal vergunningen is en hoeveel mensen alvast naar de terreinen overstappen. Tegelijk willen we niet dat het aantal vergunningen op straat enorm groeit.
De ChristenUnie stelt (samen met PvdA) voor om het vergunningenplafond vast te stellen op het daadwerkelijk aantal aangevraagde straatvergunningen. In het amendement stellen we voor (samen met VVD) om de bevoegdheid voor een vergunningenplafond bij de gemeenteraad te leggen.

Hoe verder?
Zowel de motie als het amendement zijn aangenomen, zelfs bijna unaniem. Ook de gewijzigde verordening is aangenomen. Dat betekent dat per 1 maart de regels en tarieven voor vergunningen veranderen, maar niet zo dramatisch als eerst werd voorgesteld. Nu is het aan wethouder Klijmij-Van der Laan van GroenLinks om zo snel mogelijk met de andere onderdelen van het plan aan de slag te gaan.

Mijn naam is Alexander Wanders. Ik ben getrouwd met Julia en samen zijn we ouders van Jaffe (2). We wonen met veel plezier in de wijk Kort Haarlem en kerken in de Hervormde Gemeente te Stolwijk (wijk 2). Ik ben geboren en getogen in Gouda. Opgegroeid in Goverwelle en later in Bloemendaal gewoond. Na het behalen van mijn mavo diploma aan de GSG Leo Vroman heb ik mijn havo diploma behaald aan het voormalig ID College (nu MBO Rijnland). Voor bijbaantjes had de Goudse horeca mijn hart waar ik op de Markt in de bediening heb gewerkt naast mijn studie. Mijn hobby’s zijn koken, reizen, muziek luisteren en sporten.

Ik word geboeid door maatschappelijke en politieke ontwikkelingen. In de HBO-studie bestuurskunde/ overheidsmanagement vond ik de studie die mij op het lijf geschreven was. Na het behalen van mijn bachelor in 2018 ben ik aan de slag gegaan bij de gemeente Zoetermeer op het snijvlak van economie en gebiedsontwikkeling. Na een uitstap naar een startup ben ik in 2020 weer teruggekeerd bij de gemeente Zoetermeer waar ik nu werk als senior projectmanager / strategisch adviseur. Hier werk ik aan projecten op het gebied van wijkontwikkeling, publieke gezondheid en de omgevingsvisie.

Van jongs af aan ben ik geïnteresseerd in wat er in de wereld en in mijn nabije omgeving gebeurt. Dit is aangewakkerd doordat mijn moeder met haar ouders en zus in 1976 moest vluchten voor dictator Pinochet van Chili naar Nederland. Mijn opa was politiek actief, werd daarom vervolgd en ter werk gesteld in een concentratiekamp. Deze familiegeschiedenis heeft impact op mij gehad en mijn interesse in de politiek verder versterkt. 

Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 heb ik mij aangemeld om te helpen bij het opstellen van het verkiezingsprogramma van de CU Gouda. Ik heb hiervoor diverse ondernemers in Gouda gesproken en dat vormde input voor de economie paragraaf van het programma. Vervolgens mocht ik op plek 7 van de kandidatenlijst staan. 

Sinds 6 november 2023 mocht ik mij voor CU Gouda inzetten als burgerraadslid. Dit ervaarde ik als eervol werk waarin ik onze kiezers mag vertegenwoordigen in verschillende commissies van de Goudse gemeenteraad. Zo heb ik het woord gevoerd over diverse woningbouwontwikkelingen in de stad, re-integratiebeleid en de toekomst van GOUDasfalt

Op 17 januari 2024 ben ik geïnstalleerd als gemeenteraadslid. Ik neem deze plek over van Daphne Super die de afgelopen 8 maanden Lennart Visser heeft vervangen. Lennart heeft vorig jaar een heftig ongeluk gehad en herstelt hiervan. Wederom eervol werk om te mogen doen. Het geeft mij enorm veel energie om de stem van onze achterban te verwoorden in de gemeenteraad, mee te denken en te beslissen over de toekomst van Gouda.

Gouda is een bijzondere stad vanwege haar historie, regionale rol voor diverse voorzieningen en diversiteit aan inwoners. Er spelen diverse vraagstukken die de komende jaren aandacht vragen en veel Gouwenaars direct raken. Denk aan een tekort aan woningen, mobiliteittransitie, parkeren, veiligheid, ruimte voor werken, energietransitie en bodemdaling.

Dat ik mag weten dat ik het niet van mijzelf kan verwachten, maar al mijn vragen en dilemma’s bij God mag brengen geeft mij rust en houvast. Ik vind het belangrijk om politiek te bedrijven vanuit het uitgangspunt dat wij onze naasten liefhebben als onszelf en dat we daarmee ook een schild voor de zwakkeren mogen zijn. In mijn tijd als raadslid zal ik daarnaar streven met vallen en opstaan.

In het weekend ben ik vaak in de binnenstad te vinden voor een rondje over de Markt of een hapje/drankje. Als je vragen hebt of je wil nader kennismaken dan ben ik goed te bereiken via een mailtje naar alexander.wanders@cugouda.nl. Via Instagram kun je mijn avonturen als raadslid ook volgen: @Alexander.Ricardow

 

 

 

Huishoudelijke zorg, begeleiding en dagbesteding wordt voortaan voor vijf jaar toegekend.

ChristenUnie en PvdA willen dat jeugdzorg en WMO niet steeds opnieuw moet worden aangevraagd. Het college heeft nu besloten dat een beschikking vijf jaar geldig is, behalve als er vooraf al duidelijk is dat de hulp korter nodig is. Wel wordt er regelmatig een evaluatie gedaan, om te kijken of er iets anders nodig is.

In april vroegen ChristenUnie en PvdA om het systeem voor toekenning van hulp te wijzigen. Mensen moesten steeds opnieuw een aanvraag doen en hadden iedere keer stress of hun hulp wel bleef. Het is zwaar om iedere keer te vertellen wat je allemaal niet kunt en dat je chronische ziekte of lichamelijke beperking niet overgaat. Voor de gemeente en instanties was het ook veel administratie.

De bedoeling is nu dat mensen standaard voor vijf jaar hulp krijgen. De gemeente vraagt wel regelmatig of de hulp nog past: soms wordt iemand erger ziek of verandert de situatie. Omdat er minder administratie is, kan de gemeente meer tijd nemen voor een goede dienstverlening. Zo kan de zorg ook sneller worden aangepast als dat nodig is.

De ChristenUnie en PvdA zijn erg blij met deze verandering. Het scheelt veel stress en onzekerheid als duidelijk is dat je langdurig hulp krijgt. We verwachten dat de kwaliteit van de dienstverlening ook omhoog gaat als mensen een vaste contactpersoon krijgen.

Zie Raadsmemo

Lenen voor een koopwoning 

Ik begin maar weer met een voorbeeld uit mijn eigen omgeving. Mijn dochter is voorzichtig aan het kijken naar een andere koopwoning. Als je voor het eerst een woning koopt heeft eigenlijk niemand er problemen mee als dat bijna helemaal met geleend geld wordt betaald. Ja, je moet natuurlijk wel de rente en aflossing kunnen betalen uit je eigen inkomsten. En je moet een deel “eigen geld” hebben. Afgelopen week had zij een afspraak met een hypotheekadviseur die met haar ging uitrekenen wat ze kan gaan lenen.

Het kopen van een auto 

Voor een huis vinden we het gewoon om geld te lenen, voor een auto is het al minder gebruikelijk. Ook al gaat de auto een aantal jaren mee, toch zullen veel mensen die auto met gespaard geld willen kopen. Dat is lastig genoeg. Want zeker met de overgang naar elektrische auto’s de komende jaren betekent het dat de volgende (tweedehands) auto waarschijnlijk fors duurder gaat worden. En dan moet je ook nog rekeningen houden met inflatie. Dat sparen doe je van je normale inkomen. Dat betekent dat je minder kunt uitgeven aan andere leuke dingen, zoals hobby’s, sport en uitgaan.  

Natuurlijk, als je gaat lenen hoef je niet vooraf te sparen, maar doe je dat eigenlijk achteraf. Een nadeel, je betaalt wel rente. Het voordeel is dat de inflatie de pijn steeds kleiner maakt. Datzelfde geld ook voor de gemeente Gouda. 

En, leent de gemeente Gouda nu te veel? 

Geld lenen bij de bank doe je dus om grote uitgaven mee te doen. Grote uitgaven voor zaken die lang meegaan zoals gebouwen en bijvoorbeeld auto’s (Investeringen). Voor de gemeente Gouda horen daar ook minder vanzelfsprekende dingen bij zoals riolering, bruggen en wegen.  Van een woonhuis zijn we gewend dat die een leven lang meegaat. Voor investeringen die de gemeente doet is dat veel minder vaak waar. Scholen raken verouderd en moeten opnieuw worden gebouwd of fors worden opgeknapt. En ophogen? U en ik hebben daar regelmatig last van.   

Zoals ik in de vorige aflevering van deze reeks al vertelde heeft de gemeente Gouda behoorlijk veel bezit. Maar de vraag blijft hoeveel mag de gemeente daarvan nu met geleend geld betalen?  

Gelukkig hebben ook gemeenten een adviseur. De vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG). Die heeft een norm vastgesteld wanneer zij vinden dat lenen nog gezond is. Ook de VNG kijkt, net als de adviseur bij het kopen van een woonhuis, of er voldoende geld binnenkomt om de lening terug te kunnen betalen. De VNG vindt het gezond als er niet meer dan 90% van het inkomen wordt geleend. In Gouda was dat in 2022 het geval.  

Het geleende bedrag eind 2022 van 235 miljoen was minder dan 71 % van de inkomsten. Volgens de VNG wordt het boven de 90 % oppassen en boven de 130 % wordt het ongezond.  

Conclusie 

De gemeente Gouda leent volgens de norm van de VNG dus niet te veel en is op dit moment gezond. 

Blijft de gemeente Gouda gezond? 

In mijn vorige uitleg over het huishoudboekje van de gemeente Gouda deel 2 gaf ik het voorbeeld hoe het uitstellen van investeringen een probleem kan opleveren. Als je moet gaan inhalen kom je geld tekort. Dat lijkt ook het geval in onze mooie gemeente Gouda. In de begroting voor de jaren 2023 tot en met 2027 wordt namelijk een schatting gemaakt van wat er de komende vijf jaar allemaal moet worden aangeschaft. Dat is bij elkaar een bedrag van 217 miljoen euro. Bijna evenveel als wat er nu als waarde in de boeken staat.  

Het is niet moeilijk om te voorspellen dat de schuld dan uitkomt boven de gezonde groene zone van de 90 %. Een mogelijke oplossing is om de investeringen, als dat verantwoord kan uit te stellen. 

Kan dat? Of zijn achterstallige investeringen de oorzaak? Het is maar hoe je er tegenaan kijkt. Belangrijke posten zijn de investeringen in verouderde scholen, het op orde brengen van de riolering en het aanpassen van de bezittingen aan de klimaatdoelen. Een deel daarvan is achterstallig en een deel daarvan zijn ook nieuwe doelstellingen en nieuwe regelgeving vanuit het rijk waar de gemeente zich aan moet houden. 

Op de lange termijn moeten we dus oppassen dat de gezondheid van de gemeente niet te ver achteruitgaat door te veel te lenen.  

Deel 1 https://cugouda.nl/het-huishoudboekje-van-de-gemeente-gouda/ 

Deel 2 https://cugouda.nl/het-huishoudboekje-van-de-gemeente-gouda-deel-2/ 

Inleiding
Vrijdag 22 september ontving de gemeente Gouda, net als andere gemeenten, van de staatssecretaris een dringend verzoek om extra opvangplekken beschikbaar te maken. Gouda heeft voor 2023 de taakstelling om in totaal 13 opvangplekken voor AMV’s met status te realiseren. De gemeenteraad is hierover geinformeerd en ontving een aanvullende memo. Er worden momenteel nog geen AMV-ers in Gouda opgevangen, zo blijkt uit de beantwoording van onze vragen. Gouda heeft besloten om 12 opvangplekken voor AMV-ers met status versneld te realiseren.

Kwaliteit van opvang en voorzieingen
Als ChristenUnie Gouda onderschrijven we het belang om te komen tot een duurzame oplossing voor de opvang van AMV-ers.
Wij hebben daarom aandacht gevraagd voor de kwaliteit van de opvang en de nodige voorzieningen, zoals goed en passend onderwijs, leer-werktrajecten, stages, gezondheidszorg en dagbesteding. Integratie is geen keuze maar een morele verplichting. Daarom willen we dat nieuwkomers zo snel mogelijk opgenomen worden in onze samenleving. Dat gaat sneller en beter als zij actief deel kunnen nemen aan de maatschappij. Uit de beantwoording van de vragen van de ChristenUnie blijkt dat er geen uitgebreide analyse is gedaan of Gouda deze voorzieningen kan leveren. Wij begrijpen uiteraard dat als er een verzoek komt om met spoed extra opvangplekken beschikbaar te stellen, er geen tijd is voor een uitgebreide analyse. Anderzijds, weten we ook dat er een flinke provinciale opgave ligt en er in Gouda nog geen AMV-ers werden opgevangen, dus het lag in lijn der verwachting dat deze vraag zou komen.

Informatievoorziening
Het college deed het aanbod om de raad periodiek bij te praten over dit dossier. Er is een toezegging gedaan, op basis van onze vragen, dat er elk kwartaal een memo naar de gemeenteraad wordt gestuurd (en zo nodig eerder, als de ontwikkelingen daarom vragen).

 

Inleiding
De realisatie van het Ecopark, de vervanging van ons huidige afvalbrengstation, is vertraagd en de kosten vallen hoger uit. In de gemeenteraad zijn gesprekken gevoerd over de keuzes wat betreft de afbouw, financiële effecten en mogelijkheden tot besparing en/of genereren van inkomsten op het Ecopark.

ChristenUnie kiest voor zekerheid, zowel in kosten als qua opleveringsdatum.
Op basis van de aan de raad aangeleverde informatie hebben wij gekozen voor het afbouwen van het Ecopark met een (hei)paalfundering. Daarmee worden alle onzekerheden qua zettingsgedrag ter plaatse van de paalfundering geëlimineerd. De uitvoeringstijd is goed planbaar zodat binnen enkele maanden gestart kan worden met de afbouw, die zo’n 9 maanden zal duren.

Tijdelijke oplossingen
Wij verwachten dat wordt voorzien in uitwijk elders, extra ophaalmomenten en opruimen in de wijken. Dat hiervoor een post is opgenomen in het scenario, stelt al enigszins gerust. Als u signalen waarneemt dat de tijdelijke oplossingen niet toereikend zijn, dan vernemen wij dat graag.

Uitgangspunten
Als ChristenUnie hechten wij belang aan de eerdere uitgangspunten, zoals CO2-neutrale bedrijfsvoering van het Ecopark, circulariteit, toekomstbestendigheid, stimulering van afvalscheiding aan de bron, een innamepunt voor kringloop en goede toegankelijk voor mensen met een beperking.

Wie gaat dat betalen?
De oorspronkelijke afspraak was dat de kosten voor de bouw van het Ecopark via de afvalstoffenheffing betaald zouden worden. De kosten kunnen ook in de begroting worden opgevangen. Wij kiezen ervoor om deze heffing nu niet verder te laten stijgen, maar de kosten op te vangen in de begroting. Hoewel dit evenwel betekent dat de belastingbetaler betaalt, wordt dit niet direct in de portomonnee gevoeld.

Evaluatie
De raad heeft een memo ontvangen, met de uitkomsten van de interne ambtelijke evaluatie en de lessen die geleerd zijn. Op korte termijn zal een vergadering gepland worden, waarin de evaluatie en geleerde lessen zullen worden besproken.

Ten behoeve van eerder vergaderingen heeft ChristenUnie technische vragen gesteld. Vragen CU Gouda september en Vragen CU Gouda april

Alle stukken zijn te vinden op de site van de gemeente Gouda: Stukken oktober 2023 en Stukken april 2023

Artikel AD

 

 

Vandaag 25 september 2023, is het 8 jaar geleden dat de wereld de Duurzame Ontwikkeldoelen onarmde (ook wel de Sustainable Development Goals – SDG’s). Zeventien doelen die ons op weg helpen naar een inclusieve, rechtvaardige en duurzame maatschappij in 2030. Om dat in de kijker te zetten, wordt jaarlijks op 25 september de SDG-vlag gehesen. Ook bij het Huis van de Stad, wappert deze vlag.

De vlag is een symbolisch teken om aan te geven dat Gouda op meerdere punten actief is om bij te dragen aan een rechtvaardigere wereld. Gouda staat ook vermeld op de lijst global goals gemeenten. https://vng.nl/artikelen/overzichtskaart-van-global-goals-gemeenten

Brede welvaart en SDG’s
Traditioneel gezien kijken economen bij het meten van de welvaart van een land naar het bruto binnenlands product (bbp). Het bbp is de economische indicator die gebruikt wordt voor de stand van de economie. Het bpp maakt geen onderscheid tussen economische activiteiten die de levensstandaard van mensen werkelijk verbeteren en economische activiteiten die dat niet doen. Het concept brede welvaart vloeit voort uit de gedachte dat welvaart om méér gaat dan het bbp. Brede welvaart richt zich niet alleen op economische groei en de materiële welvaart, maar biedt een bredere blik op de kwaliteit van het leven en andere welvaartsaspecten zoals wonen, gezondheid, veiligheid, onderwijs, zorg en de kwaliteit van natuur en leefomgeving. Deze thema’s worden vaak gemeten met kwantitatieve indicatoren.

Steeds meer gemeenten zien SDG’s als bruikbaar kompas bij het streven naar brede welvaart, oftewel het in balans brengen van sociale, economische en fysieke doelstellingen. Voor het monitoren van beleid zijn de SDG’s relevant omdat zij de afzonderlijke thema’s binnen de brede welvaart beschrijven. Deze doelen vormen zo een goede kapstok om de indicatoren aan te koppelen.

Van de onderliggende streefdoelen van de Global Goals kan, volgens de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), 65% niet worden behaald zonder actie van lokale overheden. De VNG heeft, voor Nederlandse gemeenten, een standaard set van indicatoren ontwikkeld om (gemeentelijk) beleid te monitoren. Deze integrale indicatorenset maakt gebruik van openbare databronnen, van bijvoorbeeld het CBS, politie, UWV, KvK en de Klimaatmonitor. Verder helpen deze indicatoren om inzichtelijk te maken hoe gemeentelijke activiteiten bijdragen aan het realiseren van de Duurzame Ontwikkelingsdoelen.

Motie indicatoren in de programmabegroting 2024
Vanuit de gedachte, ‘meten is weten’ én door het inzichtelijk maken, kun je verantwoording afleggen en bijsturen. Daarom is in de programmabegroting 2024 van Gouda een nieuwe set aan eigen indicatoren opgenomen, waarbij is aangegeven dat SDG’s en de bijhorende indicatorenlijst van de VNG, Gouda een overkoepelende kapstok heeft geboden om te komen tot een nieuwe lijst van indicatoren voor in de begroting.

Wij vinden het heel waardevol dat een aantal indicatoren opgenomen zijn. Echter, een deel van de indicatoren uit de VNG-set is in de Goudse set niet of in aangepaste vorm overgenomen en er zijn geen streefwaarden of prioriteiten in de SDG-doelstellingen gemaakt. Omdat het volgens ons wenselijk is dat de brede welvaart van de gemeente zo objectief mogelijk in kaart wordt gebracht en zo ook vergelijkbaar is met andere gemeenten, is, middels een motie, die is ingediend op 3 juli, de laatste raadsvergadering voor het zomerreces, het college verzocht om het volledige VNG-model aan indicatoren te volgen. https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/sustainable-development-goals/sustainable-development-goals–global-goals-

De wethouder gaf als reactie op deze motie aan:
‘Fijn dat deze wens ook leeft in de raad en dat er aandacht is voor de Global Goals / Brede Welvaart. De indicatoren die in de begroting zijn opgenomen zijn gekoppeld aan de doelstellingen uit de begroting. Daarvoor zijn de VNG-indicatoren als uitgangspunt gebruikt. Echter voor een aantal doelstellingen zijn geen passende VNG-indicatoren beschikbaar, dus is gekozen voor andere indicatoren die wel aansluiten op de doelstellingen.  Voor het monitoren van de 17 Global Goals wordt een apart dashboard op Gouda in Cijfers ingericht. Daar wordt per Global Goal de lijst van de VNG overgenomen, indien de indicatoren actueel en beschikbaar zijn. Daarnaast wordt dit dashboard aangevuld met indicatoren vanuit de Regionale Klimaatmonitor en de Regionale Brede Welvaartsmonitor. Ook indicatoren die eventueel voortkomen uit het integraal duurzaamheidsplan zullen worden opgenomen in dit dashboard. De motie verzoekt het college daarnaast om de raad in gesprek te gaan hoe het zo verkregen inzicht in de brede welvaart in Gouda kan ingezet worden om doelen en prioriteiten te stellen. Verschillende gemeenten stellen een jaarlijkse monitor of staat van de stad op die zij voorafgaand aan de kadernota naar de raad sturen. Bij zo’n document zou Brede Welvaart of de Global Goals als kapstok gebruikt kunnen worden. Ons voorstel zou zijn om de suggestie te doen om hier in Q3 met de commissie bestuur over in gesprek te gaan.’

Vanwege deze toezegging van de wethouder, is de motie ingetrokken.

Gouda toekomstvisie 2030
Al in februari 2018 is besloten een toekomstvisie voor Gouda 2030 op te stellen. De visie, welke is vastgesteld op 18 juni 2019, geldt als stip op de horizon en de ambities als richtingen waarop Gouda zich de komende jaren kan profileren. Er zijn vier toekomstambities gedefinieerd, bij elke ambitie wordt een beeld geschetst van Gouda in het jaar 2030. De ambities zijn gekoppeld aan de SDG’s, SDG’s om de duurzame ontwikkeling per ambitie duidelijk weer te geven. Het uitgangspunt is dat Gouda een stad moet zijn die met voorspoed wordt doorgegeven aan de toekomstige generaties. De indicatoren zoals deze nu opgenomen gaan worden in de begroting voor 2024, werken dit verder uit.

MVOI-ontwikkeltraject inclusief ondertekenen Manifest MVOI
Vandaag, 25 september 2023 is ook het manifest Maatschappelijk Verantwoord Opdrachtgeven en Inkopen (hierna MVOI) ondertekend. Met het ondertekenen van het manifest committeert de gemeente zich tot het opstellen van een Actieplan MVOI, monitoren van de voortgang en het jaarlijks rapporteren aan het Rijk. Door maatschappelijk verantwoorde producten en diensten te kopen creëert de overheid marktvraag naar duurzame, sociale en innovatieve producten, werken en diensten. Dit geeft een impuls aan marktpartijen om te innoveren en hun aanbod te verduurzamen. Daarnaast draagt het inkopen van maatschappelijk verantwoorde producten en diensten bij aan het behalen van de in het bestuursakkoord opgenomen doelen. Waaronder reductie van CO2-emissie met als einddoel CO2-neutraal in 2040, bevordering van de biodiversiteit en aandacht voor klimaatadaptatie. Ook wordt met het opstellen van een actieplan concreet invulling gegeven aan het zijn van een Global Goals gemeente. Het MVOI en de SDG’s richten zich op dezelfde maatschappelijke doelen.

Gouda Fairtrade gemeente sinds 2011
Fairtrade Gemeente is een eervolle titel die aangeeft dat een stad bijzonder veel aandacht besteedt aan eerlijke handel. In een Fairtrade Gemeente worden veel fairtrade producten verkocht, gekocht en gebruikt door supermarkten, winkels, horeca, kerken, verenigingen, scholen, gemeente, bedrijven en consumenten. Gemeenten die meedoen geven hiermee aan eerlijke handel een warm hart toe te dragen en werk te maken van economische bevordering in ontwikkelingslanden. Daarmee draagt dit bij aan de SDG’s. De campagne gaat niet uit van traditionele ontwikkelingshulp, maar juist van handel en dan juist eerlijke handel. Boeren en producenten krijgen een gegarandeerde minimumprijs om in basisbehoeften te kunnen voorzien, plus een premie die gebruikt kan worden om te investeren in de eigen gemeenschap.

Circulariteit
Komende periode gaat de gemeenteraad van Gouda aan de slag met circulaire economie. Circulariteit is een breed begrip, Bureau2030 neemt de raad mee in een tweetal sessies, allereerst om de kennis op dit gebied te vergroten en zicht te geven op landelijke richtlijnen en ambities om vervolgens te bepalen welke thema’s voor Gouda relevant zouden kunnen zijn.

Slot
Er gebeurd veel in Gouda. Als ChristenUnie Gouda blijven wij aandacht vragen voor al deze onderwerpen en monitoren we de rapportages, om zo vele initiatieven en ideeën ingebed te krijgen in de organisatiestructuur, op weg naar een rechtvaardige en duurzame maatschappij.

Een verantwoording vooraf

Voor mijn zeer recente pensionering was ik accountant. Met heel lang een kantoor hier in ons mooie Gouda. Van onze beroepsorganisatie moesten we op een gegeven moment bij de jaarrekening een standaard tekst opnemen.

 

Eén van de markante Goudse ondernemers uit die tijd kwam zijn huishoudboekje, de jaarrekening, met mij doornemen. Hij had de verplichte tekst gelezen en kwam met een uitspraak die volgens mij precies de spijker op de kop sloeg.

“Beste Gert” zei hij, “als ik bij de dokter langs ga voor een geneeskundige keuring wil ik graag horen of alles nog werkt zoals het hoort en of ik nog gezond ben. Dat wil ik van jou ook horen over mijn bedrijf. Maar als ik de standaard tekst lees zie ik geen antwoord en moet ik dat juist zelf beoordelen”.

 

Dat was wat mij betreft inderdaad een rake opmerking. In een jaarrekening moet je kunnen zien of lezen of een onderneming nog gezond is en niet ziek. En dat geldt ook voor de jaarrekening van de gemeente Gouda.

 

Voor mij is het lezen van een jaarrekening zoiets als het lezen van een mooi kort verhaal; er zitten diverse lagen in en soms ook een echte plot. Wat willen de hoofdpersonen nu eigenlijk aan de lezer vertellen? Waar zitten de verborgen bedoelingen? En hoe creatief is het boek (lees de jaarrekening) eigenlijk geschreven? Ik ga proberen om u mee te nemen in dat verhaal.

 

Wanneer is een gemeente gezond?

Wanneer is een onderneming en ook de gemeente Gouda nu gezond? Wat mij betreft zijn er drie algemene vragen waar een antwoord op moet worden gegeven.

    1. Ben ik rijk genoeg of; kan ik tegen een stootje als het een keer tegenvalt?
    2. Verdien ik genoeg of; kan ik mijn kosten betalen? (korte termijn gezond)
    3. Houd ik voldoende rekening met nieuwe investeringen of; kan ik als het nodig is ook een nieuwe bestelbus of winkelinventaris kopen? (lange termijn gezond)

 

Is Gouda rijk genoeg?

De gemeente Gouda heeft bezit, zoals het Huis van de Stad, schoolgebouwen, sportvelden en speeltuinen. Daar hoort ook alles wat zichtbaar is bij zoals straatverlichting, straatmeubilair en de aanleg van de straat zelf. In totaal is al dat bezit ongeveer vierhonderd twee en veertig miljoen (442 miljoen) euro waard. Gelukkig zijn de schulden een stuk lager. Die zijn in totaal driehonderd tweeëndertig miljoen (332 miljoen) euro. Het verschil is honderdtien miljoen (110 miljoen) euro, dit is het eigen vermogen van Gouda.

Is Gouda nu rijk (genoeg)? Het is maar hoe je het vertelt. Als je zegt dat Gouda 110 miljoen eigen bezit heeft lijkt het veel, maar als je het omkeert en vertelt dat maar een kwart van de bezittingen van de gemeente met eigen geld is betaald, is het weinig. Of dat zo is zullen we in één van de volgende blogs proberen te analyseren.

 

Houdt Gouda genoeg geld over of juist te veel

Gelukkig heeft de gemeente Gouda na een slechte periode al weer een aantal jaren een overschot. Er komt meer geld binnen dan dat er uitgegeven wordt. In 2022 kwam er driehonderd eenenveertig miljoen (341 miljoen) euro binnen en werd er driehonderdzestien miljoen (316 miljoen) euro uitgegeven. Er bleef dus vijfentwintig miljoen (25 miljoen) euro over. Dat is als bedrag veel en ook als percentage van de totale inkomsten (meer dan 7%). Maar is dat te veel? Ook daarop wil ik een antwoord proberen te geven. Alvast een voorproefje. Op de vraag of een gemeente wel geld over mag houden, zal mijn antwoord zijn dat het wel moet om niet in de problemen te komen.

 

Kan Gouda genoeg investeren

Ik kan me nog een ondernemer herinneren die mij vroeg: “Hoe kan dat nu? Volgens mij verdien ik genoeg, maar ik heb steeds geld tekort.” Dat klopte inderdaad. De ondernemer maakte inderdaad winst, maar was ook veel nieuwe auto’s aan het kopen. Hij had namelijk een aantal jaren voorzichtig aan gedaan en moest nu alles tegelijk vervangen. 

Bij een gemeente kan hetzelfde spelen. Als er te lang wordt gewacht met het vervangen of vernieuwen van bezit, zoals schoolgebouwen of het vervangen van riolering kan het gebeuren dat er onvoldoende op de bankrekening staat en er geld moet worden bij-geleend. Ook de vraag of dat erg is komt in deze serie terug.

 

Mijn conclusie

Ik heb uiteindelijk de betreffende cliënt mijn mening over zijn financiële gezondheid gegeven. Die houd ik netjes voor me, dat valt onder het beroepsgeheim. En de gemeente Gouda? Over 2022 stonden in ieder geval (bijna) alle seinen op groen. Daarover later dus meer.