Onlangs maakte Gouda 50+ bekend  niet mee te doen aan de raadsverkiezingen in Gouda750. Hierover verscheen ook een artikel in het Kontakt Goudse Post.  U kunt zich voorstellen dat zo’n bericht in andere partijen en dus ook bij ons in de ChristenUnie snel de ronde doet.   

Wat er ook de redenen zijn van de partij om niet meer mee te doen aan de verkiezingen, feit is dat ze met de vier huidige zetels een grote politieke speler is in Gouda. Als partij met, zoals ze het in het krantenartikel zeggen, aandacht voor specifieke doelgroepen is zo’n zetelaantal een prestatie. Het betekent dat aandacht voor de ouderen en kwetsbaren in ons mooie Gouda belangrijk wordt gevonden.   

Om dan nu als Gouda 50 + te constateren dat die aandacht door de andere partijen voldoende is overgenomen en de partij nu op te heffen is aan de ene kant een compliment voor de Goudse politiek en aan de andere kant ook een moedig besluit. Het vraagt politieke en persoonlijke moed om te constateren dat een missie is volbracht en de partij op te heffen, al valt er natuurlijk meer te zeggen over de redenen voor de opheffing.  

Waarom zouden we hier als ChristenUnie een blog over willen schrijven? Ik had overigens eerst in gedachten om te zeggen “waarom zouden we hier commentaar bij willen leveren”. Dus niet om commentaar te geven maar om een belofte te doen:  

 Gouda 50+ meldt dat de andere politieke partijen in Gouda hun thema’s hebben overgenomen. Als ChristenUnie voelen wij de plicht om die aandacht en zorg voor ouderen en kwetsbaren levend te houden. Dat doen we nu al via portefeuille van onze eigen wethouder Corine Dijkstra. Ook al vraagt dit soms om moedige besluiten en het partij kiezen voor de zwakkeren.  

Wat betekent het verdwijnen van Gouda 50+ uit de Goudse politiek voor ons als partij? Niets meer en niets minder dan dat wij als ChristenUnie een verkiezingsbelofte moeten doen: We zullen ook na de gemeenteraadsverkiezingen van 2022 aandacht hebben voor ouderen en zwakkeren in de samenleving. U kunt er straks ons verkiezingsprogramma op naslaan. Daarnaast vragen wij niet alleen aandacht voor ouderen maar geven wij hen ook daadwerkelijk een stem in de politiek, op nummer 5 van onze nieuwe kieslijst staat Gert van den Brink (63). Hij is nu al burgerraadslid voor de ChristenUnie en wij zetten erop in dat hij ons ook in de komende periode kan vertegenwoordigen als (burger) raadslid.  

Afgelopen maandag 5 juli 2021 heeft Theo Krins afscheid genomen van de gemeenteraad van Gouda. Theo zat sinds 2007 voor de ChristenUnie in gemeenteraad. Vanaf 2014 was hij fractievoorzitter van de ChristenUnie in Gouda. Theo heeft zijn werk in de gemeenteraad met veel inzet en ambitie vormgegeven. Hij heeft dit werk met passie voor de stad Gouda en haar inwoners gedaan.
Voor zijn inzet de afgelopen 14 jaar, is Theo tijdens zijn laatste raadsvergadering Koninklijk onderscheiden. Uit handen van burgemeester Verhoeven ontving hij zijn onderscheiding. Hij is benoemd tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau.

In zijn afscheidsspeech liet Theo weten dat hij bijna altijd van het raadswerk heeft genoten maar ook dat hij zich heeft vastgebeten in verschillend onderwerpen waaronder ‘veiligheid’ en de ‘historische binnenstad’. Ook haalt Theo zijn 800 weblogs aan, die hij tot dat moment heeft geschreven en die door velen gewaardeerd werden. Hij besluit zijn toespraak door te danken voor or de prettige contacten en constructieve samenwerking en wenst de aanwezigen alle goeds, veel wijsheid en liefde voor de stad, maar bovenal de zegen van God toe!

Burgemeester Pieter Verhoeve start vervolgens zijn toespraak door te stellen dat gedrevenheid een naam heeft, namelijk Theo Krins. En dat de afgelopen jaren de politieke gemeenschap van Gouda, ja heel de stad, heeft genoten van Theo zijn enthousiasme en betrokkenheid. Volgens de burgemeester zou je Theo’s passie voor de stad misschien wel een roeping kunnen noemen. Hij noemt diens lange staat van dienst en zijn inzet voor onder andere het opknappen van panden in de binnenstad en het stimuleren van een betere veiligheidsaanpak. Pieter Verhoeve sluit zijn toespraak af met de woorden dat het Zijne Majesteit het heeft behaagd Theo tot onderscheiden tot lid in de Orde van Oranje Nassau!

Als bestuur zien we Theo’s benoeming tot Lid in de Orde van Oranje-Nassau als een welverdiende erkenning voor al het werk dat hij heeft verzet. Theo heeft mede door zijn vele contacten een prominente plaats binnen de gemeenteraad en binnen onze stad verworven.

Wij feliciteren Theo van harte met zijn onderscheiding!

Op woensdag 30 juni 2021 is door de gemeenteraad het Verkeerscirculatieplan (VCP) ‘aantrekkelijk en toegankelijk Gouda’ vastgesteld. Er was veel te doen over dit verkeerscirculatieplan. Een eerder plan uit 2019 is uiteindelijk niet door de gemeenteraad behandeld, omdat geen participatie was uitgevoerd. Dat is bij de huidige versie wel gedaan, en hoe. Maar is dit voldoende voor draagvlak in de stad en waarom stemt de ChristenUnie dan toch in met het VCP. In deze blog meer hierover.

Uitgangspunten VCP

Dit VCP is een uitwerking van het Mobiliteitsplan Gouda 2017-2026. Gouda kiest in dit VCP voor duurzame en gezonde mobiliteit; een mobiliteitstransitie waarin mensen meer gaan kiezen voor wandelen, fietsen, deelmobiliteit en het openbaar vervoer (OV). Ook Zero Emission mobiliteit hoort hierbij. De coronacrisis kan fungeren als versneller van de duurzame mobiliteitstransitie, doordat mensen open staan voor nieuwe mobiliteitsalternatieven. Deze uitgangspunten omarmt de fractie van de ChristenUnie van harte, alhoewel dat wel uitdagend is voor een compacte stad als Gouda.

Tranches

De belangrijkste 10 wijzigingen heb ik al beschreven in een eerdere blog die je HIER kunt lezen. Ik beperk me nu tot het besluit wat nu genomen wordt door de gemeenteraad. Het VCP bestaat uit 4 tranches en loopt maar liefst tot 2042. Voordat een besluit wordt genomen over een volgende tranche, wordt eerst een evaluatie uitgevoerd. Belangrijk is dus dat het besluit over de tranches duidelijk is voor de toekomst. Dat is de reden dat de ChristenUnie een amendement heeft ingediend om te zorgen dat duidelijk is wat die evaluatie inhoud;

Het evalueren van de effecten aan het eind van de eerste tranche, alvorens te besluiten over de tweede tranche en deze aanpak ook van toepassing te verklaren op de volgende tranches. In de evaluatie ten minste te onderbouwen:  

  • Een duidelijke analyse van de door het verkeersmodel berekende prognoses en de uitgevoerde jaarlijkse monitoring van de feitelijke situatie t.a.v. de effecten en een verklaring te geven over eventueel opgetreden verschillen hierin.  
  • Het effect van de maatregelen uit de eerste tranche en in hoeverre dit al dan niet moet leiden tot aanpassing van de voorgestelde maatregelen in de tweede tranche en welke overwegingen hieraan ten grondslag liggen.  
  • Per maatregel inzicht te geven in het participatieproces, en hoe geprobeerd is tot draagvlak te komen.  

Dit amendement is met 28 stemmen voor en 6 stemmen tegen aangenomen.

Eerste tranche

Naast de hoofdroute die we uitstippelen in deze tranches en een verdeling van projecten, is het dus ook van belang dat de maatregelen in de eerste tranche daadwerkelijk het gewenste effect bereiken. De maatregel zijn hoofdzakelijk gericht op het verbeteren van de hoofdinfrastructuur voor autoverkeer in combinatie met een paar knelpunten die opgelost worden en een aantal maatregelen die positief bijdragen aan de stad. De maatregelen zijn qua kosten geraamd op 12 miljoen voor de periode 2022-2027. De belangrijkste maatregelen op een rij:

  • Hoofdroutes; Aanpak N207 Westergouwe, Goudse Houtsingel en capaciteitsuitbreiding kruispunten Spoorzone
  • Herinrichting kruispunt Goudkade-Industriestraat
  • Pilot Nieuwe Veerstal
  • Herinrichting Fluwelen- en Blekerssingel
  • Bodegraafsestraatweg visueel versmallen
  • Parkeren; Uitwerken parkeerstrategie Binnenstad, Dynamisch parkeerverwijssysteem, Monitoring parkeersituatie binnenstad
  • Herinrichting straten binnenstad
  • Fietsen; Snelfietsroute Rotterdam-Gouda en fietsroute Haastrechtsebrug – Plaswijck
  • aanleg van Verkeersveilige schoolzones
  • Actualisatie nota zwaar vrachtverkeer

Al deze maatregelen hebben ons inziens voldoende draagvlak om te worden uitgevoerd en zijn sowieso goed voor Gouda. We hebben dan ook ingestemd met de maatregelen in de eerste tranche.

Tweede tranche en verder

Belangrijk is nog even de jaartallen te geven van de volgende tranches:

  • Tranche 2; 2028-2032
  • Tranche 3; 2033-2037
  • Tranche 4; 2038-2042

De doorlooptijd is nog lang en voor een aantal maatregelen moet op het moment van de nieuwe tranche bezien worden of op basis van de evaluatie van een eerdere tranche de voorgestelde maatregel doorgang vinden. Ook moet op dat moment duidelijk zijn of voldoende draagvlak bestaat, zodat de gemeenteraad op dat moment een goede afweging kan maken. Ook kan het zijn doordat we een stap verder zijn in de uitvoering van het VCP dat in de loop van de tijd ook meer draagvlak komt voor bepaalde maatregelen.

Maatregelen VCP

Een paar maatregelen waar nu nog moeilijk de handen op elkaar te krijgen zijn:

  • Herinrichten Kleiwegplein – essentieel voor verminderen verkeersdrukte op de singels en het zorgen voor een meer inprikmodel om de binnenstad in te komen, ook beter voor de bereikbaarheid per fiets. Nadeel is dat de bereikbaarheid van omliggende wijken minder wordt. Maatregel is voorzien in de 2e tranche.

  • Herinrichting Bodegraafsestraatweg- bewoners klagen over de drukte van de weg op dit moment en pleiten voor een doorsteek Plaswijck richting rondweg Reeuwijk. Dit zorgt echter weer voor meer verkeer in deze wijk die nu juist ook veiliger moet worden om de fiets te stimuleren. De ChristenUnie is hier geen voorstander van. In de eerste tranche is wel een herinrichting van de Bodegraafsestraatweg voorzien, die hopelijk zorgt voor langzamer rijdend verkeer. Doorsteek Plaswijck voor verbetering en uitsluitend bedoeld voor openbaar vervoer is voorzien in de 4e tranche.
  • Pilot autoluwe Veerstal – een grote wens van de ChristenUnie is de stad weer aan de rivier te brengen, een proef met een autoluwe Veerstal zien we dus wel zitten. Wel hopen we dat de randwegen het verkeer voldoende aan kan, maar dat zal vanzelf blijken uit de proef. De pilot is voorzien in de 1e tranche.
  • Eenrichtingscarre Thorbeckelaan – Graaf Florisweg- veel weerstand bij omwonenden heeft deze maatregel, maar is wel nodig om minder doorgaand verkeer door de stad te krijgen. Ik vind m nu ook nog spannend, maar ben wel benieuwd of met wat aanpassingen dit model uiteindelijk toch kan werken. Je krijgt er wel veilige fietsroutes en betere oversteekbare wegen voor terug. De maatregel is pas voorzien in de 3e tranche, dus op zijn vroegst in 2033 en daarover wordt dus ook nog later een besluit genomen.

Tot slot

De ChristenUnie steunt de inzet van het VCP voor duurzame en gezonde mobiliteit en we gaan nu op weg. Elke vijf jaar neemt de gemeenteraad een vervolgbesluit met goede informatie (o.a. evaluatie met informatie over genomen maatregelen en inzicht in draagvlak). We gaan op weg en zullen zeker nog de nodige hobbels tegenkom. De koers is in ieder geval uitgezet waarbij we als ChristenUnie in het vervolgproces Oog voor Gouda zullen houden.

Fractievoorzitter Theo Krins heeft laten weten dat hij met ingang van 1 augustus 2021 voorzitter wordt van de SOG. De SOG is in de Goudse binnenstad de koepelorganisatie van de daar gevestigde ondernemers.

Theo licht zijn overstap naar de SOG toe:
“Ik heb altijd gezegd dat ik mij ook na de politiek wil blijven inzetten voor onze stad. Tegelijkertijd zocht de SOG een onafhankelijke voorzitter. Ik zie ernaar uit om met een enthousiaste club mensen aan de slag te gaan voor de ondernemers in de binnenstad.”

Hoewel Theo al eerder heeft aangegeven na de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2022 niet terug te keren vinden we het jammer dat Theo deze zomer al vertrekt.

Theo heeft sinds 2007 voor de ChristenUnie deel uitgemaakt van gemeenteraad, waarin hij sinds 2014 de rol van fractievoorzitter vervulde. Theo heeft zijn werk in de gemeenteraad met veel inzet en ambitie vormgegeven. Daarbij was zichtbaar dat hij passie voor de stad Gouda heeft en bereid was om daar veel tijd en energie in te stoppen. Door middel van zijn blogs heeft hij zijn lezers deelgenoot gemaakt van wat hem bezighield en zo de politiek dichter bij de inwoners gebracht.

We zijn Theo dankbaar voor wat hij voor de ChristenUnie en voor Gouda heeft kunnen betekenen. We zijn blij dat hij als voorzitter van de SOG zijn gedrevenheid voor onze stad ook de komende tijd opnieuw kan laten zien.

Op 7 juli a.s. zal, tijdens de laatste raadsvergadering voor het zomerreces, door de burgemeester afscheid genomen worden van Theo. Tijdens diezelfde vergadering zal een nieuw raadslid voor de ChristenUnie worden geïnstalleerd.

Tijdens de ALV van 29 juni a.s. zullen we aandacht schenken aan het aanstaande vertrek van Theo. Aan het eind van de zomer hopen we uitgebreider afscheid van Theo te nemen.