Het parkeerbeleid is al langer een groot onderwerp in de gemeenteraad. En terecht want dit raakt inwoners in veel gevallen rechtstreeks. In de raadsvergadering van 11 december hebben we ons ingezet voor een overgangsregeling voor huishoudens met drie auto’s, een zorgverlenersvergunning, bezoekerstegoed en een gelijkblijvend vergunningenplafond. Dat zijn vier punten die de ChristenUnie wil regelen bij de Parkeerverordening. Want het parkeerbeleid moet realistisch, rechtvaardig zijn en rekening houden met de beperkte ruimte in onze mooie stad.

Derde vergunning

In Korte Akkeren en Kort Haarlem wordt in 2025 betaald parkeren ingevoerd. Dat is nodig om te voorkomen dat bewoners uit de Binnenstad daar parkeren. De parkeerdruk is in sommige straten hoog en we willen graag een groenere stad. Tegelijk zien we dat door de woningnood jongeren bij hun ouders blijven wonen, zodat een huishouden soms drie auto’s heeft. Met een amendement regelen we dat wie nu een 3e auto heeft en met 3 volwassenen een huishouden vormt, drie vergunningen krijgt. Totdat je verhuist of een auto weg doet. Zo verminder je uiteindelijk wel de parkeerdruk en kun je de wijk vergroenen in het tempo dat past bij de inwoners.

Zorgverlenersvergunning

Als ChristenUnie Gouda pleiten we al een tijdje voor een parkeervergunning waarmee zorgverleners in verschillende sectoren kunnen parkeren. Hiermee neemt de administratie voor hen af. We zijn blij met de nieuwe ‘Maatschappelijke Vergunning’ in de Parkeerverordening. Het doel hiervan is om voor zorgverleners, voor onderwijspersoneel en andere maatschappelijke organisaties een eigen betaalbare goede parkeervergunning te regelen. Met een motie vragen we om bij te houden hoe deze maatschappelijke vergunning in de praktijk werkt. Hierover zal in oktober 2025 met de raad in gesprek worden gegaan.

Motie bezoekerstegoed

Als ChristenUnie Gouda vinden we het belangrijk dat iedereen bezoek kan ontvangen. In Korte Akkeren en Kort Haarlem moet bezoek voor inwoners in die wijken ook gaan betalen voor parkeren. Dat betekent ook soms voor mantelzorgers of hulpverleners. We willen de drempel voor bezoek niet verhogen om hun vrienden, familie of kennissen te bezoeken. Daarnaast willen we voorkomen dat mensen zorgmijden. We vragen daarom aan het college om een regeling te ontwerpen zodat mensen honderd uur gratis bezoek per jaar kunnen ontvangen.

Vergunningenplafond

In de Binnenstad geldt een parkeervergunningplafond. Dat blijft voor komend jaar gelijk, op een realistische hoogte. Door een motie van de ChristenUnie is dat vorig jaar vastgesteld op het toen daadwerkelijk aantal aangevraagde vergunningen: 1296. Hierdoor viel geen binnenstadbewoner met een auto buiten de boot. De bedoeling is dat de Binnenstad autoluw wordt en het aantal vergunningen afloopt. Dat kan door mensen te verleiden op de parkeerterreinen te parkeren, in plaats van op straat. Omdat het nog onduidelijk is hoeveel ruimte er op die terreinen is als in Korte Akkeren en Kort Haarlem ook betaald parkeren geldt, kan het vergunningenplafond nu niet omlaag. Met een motie samen met Gouda Positief leggen we dit vast voor een jaar.

 

Zorgverleners mogen niet de dupe zijn van uitbreiding van het betaald parkeren in Gouda. Wie met de auto naar een cliënt moet, zal straks parkeergeld moeten betalen. Dat kunnen zorgverleners wel declareren bij hun werkgever, maar kost veel tijd en administratief gedoe. De ChristenUnie Gouda wil dat zorgverleners straks een parkeervergunning kunnen krijgen voor de hele stad.

Volgend jaar is voor een veel groter deel van Gouda een parkeervergunning nodig. In Korte Akkeren en Kort Haarlem wordt dan ook betaald parkeren ingevoerd. Vorige week vergaderde de commissie Fysieke Leefomgeving over alle randvoorwaarden om dit goed te regelen.
In het huidige systeem kun je een parkeervergunning krijgen die geldig is in één wijk. Bedrijven en ondernemers kunnen meerdere vergunningen krijgen, maar niet voor meerdere wijken. Juist zorgverleners zijn vaak in heel Gouda actief. Dat geldt bijvoorbeeld voor medewerkers van de thuiszorg, de wijkverpleging en huisartsen.

De ChristenUnie Gouda wil dat deze zorgverleners via hun werkgever een speciale vergunning kunnen aanvragen, die in meerdere wijken geldig is. In Dordrecht bestaat dit al en werkt het prima. Voor een vast bedrag per maand zijn organisaties en zorgverleners dan van veel administratieve lasten af.
Natuurlijk, sommige zorgverleners zullen hun auto ook wel eens in privétijd parkeren met vergunning. Maar we hebben sowieso veel te weinig zorgverleners, dus als dit werken in de zorg aantrekkelijker maakt: graag.

In de commissievergadering werd dit voorstel met enthousiasme ontvangen door de wethouder. We gaan er daarom vanuit dat een zorgverlenersvergunning in het nieuwe beleid wordt opgenomen. Anders gaan we hiervoor zeker een motie indienen. Want minder administratie en meer tijd voor echte zorg, dat willen we allemaal.

Schoolzones zijn bedoeld om het verkeer rondom scholen veilig te maken. Want we willen dat kinderen lekker lopend of op de fiets naar school kunnen, het liefst zelfstandig. In Gouda wordt op veel plekken het verkeer rondom basisscholen aangepakt, door de aanleg van schoolzones.
Dit leidt tot veel klachten. Vorige week boden bijvoorbeeld ouders van basisschool de Bijenkorf hierover een petitie aan. De ervaring van ouders, kinderen en andere weggebruikers is dat de nieuwe schoolzones juist onveiliger worden. Op enkele plekken mochten ze meedenken over het ontwerp, maar de resultaten zijn zeker niet overal zoals gewenst.
Over de Ridder van Catsweg en de Plaswijckweg zijn al langer grote zorgen, maar ook bij basisscholen De Bijenkorf en De Kas zijn de nieuwe schoolzones een probleem.

De situatie op de Ridder van Catsweg zou in de zomervakantie worden verbeterd, maar dat is niet gebeurd. De ChristenUnie, PvdA en VVD hebben vragen gesteld aan het college over de schoolzones. Wij willen van het college weten waarom er vertraging opgelopen is bij het aanpakken van locaties waar fietsers zich onveilig voelen.
Het mag niet zo zijn dat schoolzones de stad onveiliger maken. Hoe kan het dat meerdere schoolzones verkeerd ontworpen lijken te zijn? Waarom lijkt het alsof er alleen maar aangegeven wordt dat een zone een schoolzone is, zonder duidelijke snelheidsbeperkende maatregelen en ruimte voor voetgangers en fietsers?

Wij willen graag een evaluatie van de schoolzones, voordat er nog meer worden aangelegd. De gebruikers moeten daarbij centraal staan. We willen een veilige stad voor iedereen en dus ook voor onze kinderen!

Als ChristenUnie Gouda juichen we de recente beslissing van de Tweede Kamer toe om een minimumleeftijd van 14 jaar en een helmplicht voor fatbikes in te voeren. Deze maatregel is een belangrijke stap in de richting van het vergroten van de veiligheid van onze jongeren, andere weggebruikers en het bevorderen van verantwoord gebruik van deze voertuigen.

Veiligheid voor onze jongeren

De cijfers liegen er niet om: het aantal ongelukken met fatbikes is de afgelopen tijd fors toegenomen, met name onder jongeren. Bijna de helft van de slachtoffers is tussen de 12 en 15 jaar oud. Als ChristenUnie hechten wij groot belang aan de bescherming van onze kinderen en de verkeersveiligheid. Het invoeren van een minimumleeftijd en een helmplicht is dan ook een noodzakelijke stap om te voorkomen dat er nog meer ongelukken en onveilige situaties ontstaan

Verantwoordelijkheid en bewustwording

Naast veiligheid speelt ook verantwoordelijkheid een grote rol. Jongeren moeten zich bewust zijn van de risico’s die gepaard gaan met het gebruik van fatbikes. Door een minimumleeftijd in te stellen, zorgen we ervoor dat alleen oudere, hopelijk meer verantwoordelijke jongeren deze voertuigen mogen besturen. De helmplicht kan hopelijk bijdragen aan een cultuur van veiligheid en verantwoordelijkheid.

Een stap in de goede richting

Hoewel er discussie is over de juridische haalbaarheid van het onderscheid tussen fatbikes en andere elektrische fietsen, is het belangrijk om te erkennen dat deze maatregel een stap in de goede richting is. Het is een signaal dat we als samenleving de veiligheid van onze jongeren serieus nemen. Minister Madlener heeft aangegeven goed na te denken over de uitvoering van deze maatregel, en wij hopen dat hij de wens van de Kamer zal respecteren en uitvoeren.

Digitale veiligheid in Gouda

Met camera’s en sensoren kan de gemeente slim toezichthouden en van alles meten. Maar hoe zit het met de veiligheid daarvan in Gouda? ChristenUnie Gouda heeft over een aantal aspecten vragen gesteld en antwoorden gekregen. Wij willen dat de rechten en publieke waarden van onze inwoners beschermd zijn. Transparantie over de aanwezigheid van camera’s en sensoren in de publieke ruimte is belangrijk.

Camera’s Klein Amerika
Een tijdje terug zijn de camera’s op het terrein van Klein Amerika vervangen. De oude camera’s waren gericht op het parkeerterrein. De nieuwe camera’s zijn 360° uitvoeringen. Diverse tuinen grenzen aan het parkeerterrein Klein Amerika. De camera’s zijn vanuit tuin en binnenshuis goed zichtbaar. De omwonenden van parkeerterrein Klein Amerika maken zich zorgen of deze camera’s ook de tuinen en huizen ‘in kunnen kijken’.

Gemeente Gouda geeft aan dat de nieuwe camera’s een veel groter gebied kunnen bekijken en daarom efficiënter zijn dan statische camera’s. Het deel wat geen openbaar gebied is, wordt afgeschermd in het systeem. Dit betekent dat er een balk (blanking) over het particulier gebied te zien is. Hierdoor kan de observant niet het privacy gedeelte bekijken.

Foto vanuit tuin van een omwonende van parkeerterrein Klein Amerika

Geen camera’s van Chinese makelij voor gemeentelijke taken
Een andere gemeente gaat stoppen met het gebruik van camera’s van Chinese makelij vanwege zorgen om spionage en mensenrechten. De zorg bestaat dat deze camera’s beelden doorsturen naar de fabrikant en/of de Chinese overheid. Ook zijn er ‘zorgen over de mogelijke betrokkenheid van fabrikanten van Chinese camera’s bij mensenrechtenschendingen in China, o.a. gericht tegen Oeigoeren’.

Gemeente Gouda bevestigt na onze vragen dat er in Gouda geen camera’s van Chinese makelij in gebruik zijn voor gemeentelijke taken (bijvoorbeeld bewakingscamera’s of camera’s gericht op het wegverkeer).

Sensoren in de openbare ruimte
In de openbare ruimte hangen veel sensoren die informatie (data) verzamelen over bijvoorbeeld parkeergedrag, (verkeers)drukte, temperatuur, luchtkwaliteit. lichtintensiteit, vochtigheid, geluid, beweging etc. Deze data wordt verzameld in het kader van duurzaamheid, mobiliteit, veiligheid of het sociaal domein.

Gemeente Gouda geeft aan dat van de sensoren die zij zelf geplaatst heeft, inzichtelijk is met welk doel deze geplaatst zijn, dat de ingewonnen data gebruikt wordt voor afdelingsspecifieke doelen, dat er geen persoonsgegevens worden verzameld, dat inzichtelijk is in hoeverre de ingewonnen data bewerkt wordt en dat inzichtelijk is welke data gedeeld wordt met derden.

Gemeente Gouda geeft echter ook aan dat zij geen totaalbeeld heeft van alle sensoren in de publieke ruimte, binnen de gemeentegrenzen van Gouda. Voor sensoren die door andere partijen dan de gemeente geplaatst zijn, is niet altijd duidelijk met welk doel deze geplaatst zijn en wat er met de ingewonnen data wordt gedaan.

Er is binnen de gemeente niet één aanspreekpunt voor vragen over sensoren. Vragen hierover kunnen gesteld worden via het meldpunt openbaar gebied of via het algemene e-mailadres.

De wet- en regelgeving rondom sensoren is nog volop in ontwikkeling. Er wordt gesproken over een verordening om het registreren van sensoren verplicht te stellen en er zijn gemeenten met een meldingsplicht. Gemeente Gouda is nog niet voornemens om aan te sluiten bij een sensorenregister.

Vervolg: werkbezoek
Binnenkort zal, op ons verzoek, de gemeenteraad van Gouda een bezoek brengen aan de meldkamer van Gouda. De raad zal dan worden geïnformeerd over onder andere het gebruik van camera’s en sensoren in de openbare ruimte, opslag van alle data, privacyaspecten en digitale veiligheid.

Vlak voor de zomer stelde de fractie ChristenUnie Gouda vragen aan het college van B&W over de overlast van fietsen, fatbikes en scooters in de binnenstad. Ondernemers en eigen waarnemingen gaven aan dat op de Kleiweg, Hoogstraat, Korte & Lange Tiendeweg en Groenendaal tijdens winkelopeningstijden onveilige situaties ontstaan door fietsers, fatbikes en scooters. Deze voertuigen mogen hier niet rijden tijdens winkelopeningstijden, wat leidt tot onveilige situaties voor voetgangers en afbreuk doet aan de aantrekkelijkheid van de binnenstad om rustig te winkelen en te genieten.

Fatbikes

Het college van B&W erkende de gevaarlijke situaties en de negatieve invloed op de binnenstad. De toename van overlast door fatbikes wordt ook opgemerkt. Niet alleen in Gouda, maar in heel Nederland zorgen deze (vaak opgevoerde) snelheidsmonsters voor problemen. Naast hun snelheid zien we vaak asociaal rijgedrag op fietspaden en door winkelend publiek in voetgangersgebieden. Al jaren staan er borden die wijzen op het voetgangersgebied. In het wijkmobiliteitsplan binnenstad is nieuwe bebording vastgesteld, die nog dit jaar wordt uitgevoerd. De Lange Groenendaal wordt ook toegevoegd aan de fietsverbodzone.

Gemeenten kunnen fatbikes niet verbieden, maar de Tweede Kamer heeft die mogelijkheid wel. Lange tijd leken strengere regels om fatbike-overlast te beperken onhaalbaar. Deze week werd echter duidelijk dat de Tweede Kamer mogelijk een minimumleeftijd van 14 jaar wil invoeren voor het besturen van een fatbike. Ook moet er een helmplicht komen voor de elektrische fiets met dikke banden. De tijd zal leren of deze maatregelen onze fietspaden veiliger maken.

Opvoeren controles

Het is duidelijk dat er strenger gehandhaafd moet worden op de regels voor fatbikes. In Gouda hebben we al jarenlang voetgangersgebieden in de binnenstad waar fietsen tijdens winkelopeningstijden verboden is. Fietshandhaving is een prioriteit van Stadstoezicht, maar helaas wordt dit verbod dagelijks door jong en oud genegeerd. Daarom hebben we het college van B&W gevraagd naar de handhaving van dit verbod in de binnenstad. Uit hun antwoord blijkt dat Stadstoezicht jaarlijks 30 controles uitvoert, wat resulteert in ruim 150 boetes en ongeveer 100 waarschuwingen per jaar. Gezien de dagelijkse overtredingen en de signalen van ondernemers, lijken deze 250 geconstateerde overtredingen slechts een druppel op een gloeiende plaat. Zeker nu fatbikes als warme broodjes over de toonbank gaan. Ondanks de toenemende signalen over overlast door fietsen, fatbikes en scooters, blijkt uit de antwoorden van het college van B&W dat Stadstoezicht niet intensiever gaat controleren. Om onze prachtige binnenstad leefbaar en aantrekkelijk te houden voor bezoekers en inwoners, pleiten wij voor het (tijdelijk) opvoeren van het aantal controles.

 

De ChristenUnie Gouda heeft schriftelijke vragen gesteld over de uitvoeringskosten voor lokaal klimaat- en energiebeleid.

Uit een onderzoek van Andersson Elffers Felix en Improven op verzoek van de Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) blijkt dat de uitvoeringskosten voor lokaal klimaat- en energiebeleid bijna 40 procent hoger dan in 2020 werd ingeschat.

De hogere kosten worden veroorzaakt door taken die in 2020 nog niet werden meegerekend, nieuwe uitdagingen zoals netcongestie, taken die arbeidsintensiever zijn en/of taken die inzet in een hogere salarisschaal vergen dan vooraf inschat.

In het onderzoek zijn alleen de kosten meegenomen die decentrale overheden maken in hun eigen processen. De substantiële uitgaven die voor het klimaat- en energiebeleid moeten worden gedaan in de samenleving, de zogenaamde investeringskosten, leken niet te kwantificeren.

Wij vinden een actueel inzicht in de toekomstige uitvoeringskosten voor gemeente Gouda van belang en hebben daarom vragen gesteld aan het college.

Op onze vraag naar welke taken de gemeente Gouda voor zichzelf ziet in het kader van het Klimaat en Energiebeleid (zie ook H3.1 en Bijlage C van genoemd onderzoek), antwoordt het college dat het Duurzaamheidsplan, welke eind 2024 aan de raad aangeboden zal worden, hier inzicht in zal geven. De raad is in mei 2023 geïnformeerd was over de planning inzake een duurzaamheidsplan. Tijdens de begrotingsbehandeling november 2023 werd aangegeven dat ‘gekeken naar de huidige stand van zaken met betrekking tot de doorrekening en uitwerking daarvan, de raad naar verwachting eind 1e kwartaal 2024 verder kon worden geïnformeerd.’ Het college geeft aan dat de komende jaren, met de ter handneming van het Duurzaamheidsplan, duidelijk zal worden wat de bestaande inzet oplevert en wat er nodig is om de doelstellingen te halen.

In de beantwoording op onze vraag naar het inzicht over de toekomstige uitvoeringskosten van het lokale klimaat- en energiebeleid geeft het college aan dat zij inzicht wil in de middelen die de rijksoverheid (wellicht) beschikbaar gaat stellen om de verschillende doelstellingen op gebied van klimaat en energie te behalen. Het college geeft aan dat het ROB duidelijk maakt dat er een financieel gat zit tussen de inzet die mogelijk is en de inzet die nodig is om het klimaatdoel van 2050 te halen. Gouda wil echter al in 2040 CO2 neutraal zijn. Dat vraagt om extra inspanningen en het nog eerder beschikbaar hebben van financiële (rijks)middelen.

Wij concluderen dat een actueel inzicht in de taken die de gemeente voor zichzelf ziet en de hierbij behorende (toekomstige) uitvoeringskosten (en mogelijke bijdragen hiervoor vanuit het rijk) er momenteel niet is. De uitvoeringskosten zijn niet meegenomen in de (meerjaren)begroting. Wij zien uit naar het toegezegde Duurzaamheidsplan.

 

 

Vorig jaar zijn in Plaswijck de schoolzones vernieuwd. De Ridder van Catsweg en de Plaswijckweg werden opnieuw ingericht, om veilige schoolzones te maken.
ChristenUnie Gouda vroeg samen met de VVD en GoudaPositief meerdere keren of deze nieuwe inrichting ook een verbetering is. Wethouder Klijmij-Van der Laan antwoordde in juni 2023 dat er in augustus 2023 een evaluatie zou komen, waarna zo nodig aanpassingen gedaan zouden worden.

Deze maand vroegen ChristenUnie, VVD en GoPo opnieuw naar deze schoolzones. De wethouder deelde daarop de Evaluatie Vernieuwde schoolzones Plaswijck met de raad. Hieruit blijkt dat 75% van de fietsers de nieuwe verkeerssituatie onveiliger vindt. De wethouder belooft in de zomervakantie van 2024 of daarna extra borden, drempels, extra belettering op de weg en het opnemen van de schoolzones in navigatiesystemen.

Het is niet duidelijk hoeveel mensen de enquete hebben ingevuld. Dat het probleem bij veel mensen leeft, blijkt uit het feit dat er meer dan 1300 open antwoorden zijn gegeven. Op basis van de ongevallenstatistiek heeft sinds de aanleg van de schoolzones geen gemeld ongeval plaatsgevonden. Voetgangers voelen zich wel veiliger. Bovendien zijn soms fietsers zelf ook de oorzaak van onveilige situatie, waarbij vooral groepen jongeren worden genoemd. Het was voor veel verkeersdeelnemers ook een grote omschakeling, maar door de grote participatie kan er nu wel gericht gewerkt worden aan de verbetering van de subjectieve veiligheid, stelt de wethouder.

Binnen ChristenUnie Gouda delen we de zorgen over het gevoel van onveiligheid. Onze fractie ziet regelmatig gevaarlijke situaties, met name op de Ridder van Catsweg.
Als ChristenUnie willen graag dat zoveel mogelijk mensen de fiets nemen in plaats van de auto. Dat is goed voor de gezondheid, voor de luchtkwaliteit in de stad en voor het klimaat. Wij zijn groot voorstander van schoolzones, met als doel het verkeer veiliger te maken rondom scholen, zodat kinderen van jongs af aan de fiets kiezen. We vertrouwen erop dat de wethouder alles op alles gaat zetten om iedereen hier met een gerust hart te laten fietsen.

Bijlage 1: Resultaten-schoolzones-Plaswijck

Bijlage 2: 20240514 TV CU Evaluatie Schoolzones

De afgelopen jaren komen er steeds meer signalen van dreigend watertekort in Nederland. De gemeente Gouda is een van de aandeelhouders van Oasen N.V.. Het drinkwaterbedrijf waar Gouda van afhankelijk is. Nu blijkt uit het jaarverslag over 2023 dat Oasen zich moet voorbereiden op een stijgende drinkwatervraag de komende 15 jaar. Zie ook: https://www.ad.nl/gouda/waarschuwing-betrouwbaar-drinkwater-staat-onder-druk~a5c545e51/?cb=9121f7ae-668a-4ea7-a9a2-c61a15016042&auth_rd=1) en de recente brede welvaart monitor van het Centraal Bureau voor de Statistiek (https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/monitor-brede-welvaart-en-de-sustainable-development-goals#:~:text=De%20Monitor%20Brede%20Welvaart%20en,van%20mensen%20in%20andere%20landen)

Oasen geeft aan na 2030 aanvullende bronnen nodig te hebben om de leveringszekerheid te garanderen. Oasen verwacht richting 2030 gebruik te moeten maken van hun reserves. De zoektocht naar nieuwe waterbronnen is een lang proces, volgens een woordvoerder van Oasen kan het wel 10 jaar duren voor er sprake is van winning uit nieuwe waterbronnen.

De fractie van de ChristenUnie Gouda acht het van groot belang dat Gouwenaars, niet alleen vandaag maar ook in de toekomst, uit mogen gaan van betrouwbare levering van water.

Daarom heeft de ChristenUnie fractie op 2 mei 2024 vragen gesteld aan het college van B&W:

1.     Deelt het college met ons dat een betrouwbare waterlevering van belang is voor onze inwoners en bedrijven?

2.     Zijn er potentiële nieuwe waterbronnen binnen de gemeentegrenzen van Gouda beschikbaar?

3.     Welke mogelijkheden heeft het college om Oasen N.V. te ondersteunen in hun zoektocht naar nieuwe waterbronnen?

4.     Wat doet het college om watergebruik in gemeentelijk vastgoed, van inwoners en bedrijven zo laag mogelijk te houden?

5.     Welke mogelijkheden ziet het college om het watergebruik binnen gemeentelijk vastgoed, van inwoners en bedrijven te verminderen?

6.     Op welke wijze wordt het college door Oasen N.V. geïnformeerd over de meerjarige strategie om te voldoen aan de drinkwatervraag?

7.     Welke gevolgen heeft de toenemende drinkwatervraag voor de aansluiting van nieuwbouwprojecten op het drinkwater?

Geschreven door: Alexander Wanders

Gemeenteraadslid voor ChristenUnie Gouda

Op woensdag 22 mei nam de gemeenteraad een motie aan over het slavernij- en koloniaal verleden in Gouda. Graag leg ik uit waarom en wat daarin staat.

De aanleiding
Van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 is het Nationaal Herdenkingsjaar Slavernijverleden. GroenLinks stelde in 2022 vragen, wat er eigenlijk bekend is over de rol van Gouda in dit deel van onze geschiedenis. Het college heeft hier een verkennend onderzoek naar laten doen. Dat leverde in januari een waardevolle boek op: ‘Het koloniaal en slavernijverleden van Gouda, een verkenning’. Ook zijn er meerdere stadsgesprekken geweest.

Als ChristenUnie voelen we ons erg betrokken bij dit thema. Don Ceder, ons Tweede Kamerlid, heeft al jaren aandacht gevraagd voor het slavernijverleden van Nederland en de doorwerking in het heden. Zijn motie in 2021 voor onafhankelijk onderzoek werd breed gesteund en dit hielp om zoveel bewustwording te krijgen van het leed, dat dit tot nationale excuses leidde.

In de raad zijn er twee vergaderingen geweest over dit thema, waarbij ook insprekers hun verhaal hebben gedeeld. Als raadsleden hebben we geluisterd en per partij benoemd hoe we verder willen met dit onderwerp. Daarna hebben we samengewerkt om een motie op te stellen, waarmee we het college op pad willen sturen. Want wat moet het college nu gaan doen?

De motie
Deze motie roept het college op tot drie dingen.
Ten eerste om de bewustwording over het slavernij- en koloniaal verleden te vergroten. Iedereen in Gouda moet weten wat er in het verleden is gebeurd en welke rol Gouda en Gouwenaars daarin speelden. Wij verwachten dat het college daarvoor luistert naar alle stemmen in de stad, om dit op een passende manier te doen.

Ten tweede roept de motie op om de verbinding tussen alle Goudse inwoners te stimuleren en discriminatie en racisme actief te bestrijden. Want er worden nog steeds mensen gediscrimineerd, helaas. We verwachten dat het college hierbij samenwerkt met alle maatschappelijke partijen in de stad.

Wellicht is het onverwacht om een link te leggen met moderne slavernij in deze motie. Want er zijn zulke gruwelijke dingen gebeurd, dat dit met niets te vergelijken is. Tegelijk weten we dat er nog steeds mensen zijn die worden uitgebuit en soms zelfs verhandeld. Daarom roepen we in deze motie het college ook op om moderne slavernij actief te bestrijden. Daarbij denken we aan het inkoopbeleid, arbeidsmigratie en gedwongen prostitutie.

Hoe verder?
De motie is ondertekend door ChristenUnie, CDA, SGP, D66, GoudaPositief en Leefbaar Gouda. Ook VVD, GoudaVitaal en GBG stemden voor. Nu zal het college een memo schrijven, over welke stappen er gezet gaan worden. We gaan er vanuit dat het college met Keti Koti, op 1 juli, zich zal uitspreken over het leed dat mensen is aangedaan.
Daarnaast verwachten we dat initiatiefnemers met plannen zullen komen om hierover in de stad verder in gesprek te gaan. Want dit is niet alleen iets van raadsleden, maar iedereen in Gouda mag zich hierbij betrokken voelen.

Er zijn gruwelijke dingen gebeurd in het verleden, omdat we andere mensen niet als ménsen zagen.
Dat mogen we nooit vergeten en nooit meer doen.